لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

کاهش ۲۰۰ هزار بشکه ای تولید روزانه نفت روسیه


آمار وزارت انرژی روسیه نشان می دهد تولید روزانه نفت این کشور در ماه مارس به ۱۱ میلیون و ۵۰ هزار بشکه رسید که ۲۰۰ هزار بشکه نسبت به تولید در ماه اکتبر گذشته، پایین تراست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و ۱۱ کشور دیگرغیر عضو، از جمله روسیه، در ماه دسامبر گذشته توافق کردند مجموع تولید خود را تا حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه درروز کاهش دهند تا به افزایش قیمت ها کمک کنند.

الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه، گفته است تولید روزانه نفت این کشور تا پایان سه ماهه نخست سال حدود ۲۰۰ هزار بشکه و تا پایان آوریل حدود ۳۰۰ هزار بشکه کاهش می یابد.

توافق تولید کنندگان عضو و غیر عضو اوپک تا پایان نیمه نخست امسال معتبر است و آنها به دنبال تمدید آن به مدت ۶ ماه دیگر هستند.

اوپک قراراست اجلاسی در ۲۵ ماه می و سپس، نشست دیگری با تولیدکنندگان غیر عضو برگزار کند.

اعضای اوپک در سه ماه نخست امسال به ترتیب ۸۶ درصد، ۹۴ درصد و ۹۵ درصد از تعهد خود عمل کرده اند.

کاهش تولید نفت روسیه در ماه مارس عمدتا به دلیل کاهش تولید تولیدکنندگان کوچک بوده است که مجموع تولیدشان در ماه مارس نسبت به ماه پیش از آن، یک و یک دهم درصد کاهش داشت.

تولید دو شرکت نفتی بزرگ روسیه، «لوک اویل» و «سورگوت نفت گاز»، در ماه گذشته ۹ دهم درصد کاهش یافت، درحالی که تولید شرکت «روس نفت» یک دهم درصد نسبت به ماه فوریه افزایش داشت.

به طور کل، تولید نفت روسیه در ماه مارس به ۴۶ میلیون و ۷۳۹ هزار بشکه رسید که نسبت به تولید ۴۲ میلیون و ۴۳۴ هزار بشکه ای در ماه فوریه، که سه روز کوتاه تر است، افزایش یافته، اما نسبت به تولید روزانه ۱.۶ درصد کمتر است.

وزیر انرژی روسیه هفته گذشته در مصاحبه ای با شبکه تلویزیون بلومبرگ گفته بود این کشور به زمان بیشتری نیاز دارد تا بازار را پیش از تصمیم به تمدید توافق کاهش تولید ارزیابی کند. مسکو قرار است اجلاسی را با نمایندگان کشورهای عضو اوپک در ۳۱ ماه می میزبانی کند.

کمیته نظارت احتمال تمدید توافق کاهش تولید را بررسی کرده اما وزیر انرژی روسیه گفته است:‌ «ما تصمیم گرفته ایم به منظور هر گونه نتیجه گیری از این نوع یا حتی هرگونه توصیه دیگری نیاز به برگزاری جلسه در سطح وزیران باشد».

به گزارش بلومبرگ، الکساندر نوواک گفت: روسیه تولید روزانه نفت خود را در مقایسه با میزان هدف گذاری شده ۳۰۰ هزار بشکه ای تا ۱۸۵ هزار بشکه کاهش داده است. او افزود: کاهش تولید، تدریجی خواهد بود اما پیشرفت روسیه در این زمینه بیش از میزان پیش بینی شده بوده است.

تا کنون پنج کشور عضو اوپک اظهار تمایل کرده اند که توافق کاهش تولید نفت را تمدید کنند. قیمت نفت نیز طی چند روز گذشته بیش از ۲ دلار افزایش یافته و هم اکنون قیمت نفت شاخص برنت حدود ۵۲ دلار است.

XS
SM
MD
LG