لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

روسیه فروش تسلیحات موشکی به ایران را تکذیب کرد


یک هفته نامه روسی می گوید که روسیه به ایران از طریق سوریه فروش سیستم دفاع هوایی فروخته است. مسکو این ادعا را تکذیب کرده است.
یک هفته نامه روسی می گوید که روسیه به ایران از طریق سوریه فروش سیستم دفاع هوایی فروخته است. مسکو این ادعا را تکذیب کرده است.

سرگی ايوانف، معاون اول نخست وزير روسيه، فروش هر گونه تجهيزات نظامی به ايران را از طريق سوريه تکذيب کرد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس از مسکو، هفته نامه «جینز ديفنس» در آخرين شماره خود نوشت که سوريه موافقت کرده که ده سيستم دفاع هوايی که از روسيه خريده است را به ايران بفروشد، اما آقای ايوانف با تکذيب اين خبر گفت که چنين معامله ای بدون رضايت روسيه عملی نيست. وی در عين حال تاکيد کرد که چنين تقاضايی هنوز به دست آنها نرسيده است.


معاون اول نخست وزير روسيه گفت: «هيچ درخواست رسمی و يا سوالی از هيچ کس و يا از طرف سوريه نه تنها در باره سيستم دفاع هوايی بلکه درباره مهمات به دست ما نرسيده است.»


آقای ايوانف با اين توضيح که قراردادهای فروش تسليحات تنها در صورتی معتبر است که سند رسمی آن از سوی استفاده کننده نهايی توسط کشور صادر کننده دريافت شود، بار ديگر تاکيد کرد: «بنابراين، اين تسليحات نمی تواند برای فروش دوباره به کشور سومی، بدون موافقت کشور فروشنده ارسال شود. درا ين مورد هم فدراسيون روسيه هنوز هيچ تقاضايی دريافت نکرده است.»


اين در حالی است که اين هفته نامه به نقل از يک «منبع موثق» نوشته است که مسکو موافقت خود را با فروش اين تسليحات دفاع موشک های کوتاه برد با ارزش تخمينی ۷۳۰ ميليون دلار به ايران موافقت کرده است.


اين منبع همچنين به «جینز» گفته است که تهران و دمشق، توافق کرده اند که پای روسيه را به اين ماجرا باز نکنند. بنا به این گزارش، «اين دورانديشی تنها به دليل درگير نکردن روسيه با فشارهای ديپلماتيکی است که از طرف کشورهای غربی ممکن است گريبانگير اين کشور شود.»


پيش از اين آمريکا و اسراييل، از ولاديمير پوتين به خاطر فروش تسليحات موشکی زمين به هوای TOR M1 به ايران به شدت انتقاد کرده اند. اين قرارداد در ژانويه سال ۲۰۰۵ به امضای نهايی رسيد.


XS
SM
MD
LG