لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

«ايران از سوريه موشک روسی می خرد»


روسیه به علت فروش سامانه موشکی تور-ام یک به ایران، مورد انتقاد شدید آمریکا و اسراییل قرار گرفت
روسیه به علت فروش سامانه موشکی تور-ام یک به ایران، مورد انتقاد شدید آمریکا و اسراییل قرار گرفت

هفته نامه جينز رپرت، در آخرين شماره خود از موافقت سوريه با فروش دست کم ده سامانه روسی دفاع هوايی خود به جمهوری اسلامی خبر داده است.


مجله جينز از قول منبعی که در جريان اين معامله قرار دارد نوشت مسکو موافقت کرده است که تسليحاتی از جمله موشک های دفاعی برد کوتاه پانتسير- اس يک ای و موشک ضد هوايی به ارزش ۷۳۰ ميليون دلار را به سوريه بفروشد.


اين منبع همچنين گفته است که ايران نه تنها بهای اين ۱۰ پانتسير- اس يک ای را خواهد پرداخت، بلکه به سوريه نيز برای تامين هزينه خريد آن از مسکو، کمک خواهد کرد.


گفته می شود سوريه موشک های پانتسير- اس يک ای را که مجهز به رادار پيشرفته رومان است، در پايان سال جاری ميلادی دريافت می کند.


اگر اين موضوع به راستی واقعیت داشته باشد، بايد پرسيد چرا ايرانی ها باید با چنین شیوه بغرنجی به تهيه اين موشک دفاع هوايی اقدام کرده باشند
آلکس وطنخواه

اين منبع همچنين گفته است که ايران به دنبال راه هايی برای هدف دستيابی به ۵۰ پانتسير- اس يک ای است.


آلکس وطنخواه تحليلگر دفاعی به راديو فردا می گويد «هنوز برای سبک و سنگين کردن اين باصطلاح معامله زود است زيرا تا کنون هيچ واکنشی از تهران، دمشق يا مسکو نشان داده نشده است.»


به گفته او، «اگر اين مساله واقعیت داشته باشد، بايد پرسيد چرا ايرانی ها باید با چنين شیوه بغرنجی به تهيه کردن اين موشک دفاع هوايی اقدام کرده باشند.»


آقای وطنخواه می گويد بر اساس قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد، هنوز فروش اين موشک متعارف به ايران، نقض تحريم های شورای امنيت سازمان ملل متحد محسوب نمی شود و می افزايد از نظر سياسی نيز به نظر نمی رسد در اين لحظه روسيه نگران واکنش سرد غرب باشد. «بنابراين برای ايران منطقی نيست که بخواهد جنس روسی را از سوريه تحويل بگيرد.»


بر اساس گزارش جينز، اين معامله طبق قرارداد راهبردی که ميان دو کشور ايران و سوريه در نوامبر سال ۲۰۰۵، برای همکاری های نظامی و فنی امضا شد، صورت خواهد گرفت


روسيه به دنبال موافت با فروش سامانه موشکی زمين به هوای تور ام يک به ايران در سال ۲۰۰۵، مورد انتقاد شديد اسراييل و آمريکا قرار گرفت. اين معامله در ژانويه سال جاری ميلادی، در حدود ۶ ماه پيش تکميل شد.


XS
SM
MD
LG