لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

تحریم دو شرکت چینی به دلیل همکاری با ایران


سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مورد همکاری شرکت گاز «او ام وی» اتريش با ايران، برای توسعه صنعت گاز ابراز نگرانی کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مورد همکاری شرکت گاز «او ام وی» اتريش با ايران، برای توسعه صنعت گاز ابراز نگرانی کرد.

ایالات متحده آمريکا دو شرکت چينی را به دليل آنچه که تجارت نظامی با ايران و سوريه اعلام کرد، مورد تحريم قرار داد.


این درحالی است که اين دو شرکت هر گونه معامله نظامی با سوریه و ایران را انکار کردند. وانگ کينگ، از مديران «شرکت صادرات و واردات ماشین آلات دقیق» در چین گفت که «ما در گذشته به ايران و سوريه مقدار ناچيزی کالا صادر می کرديم ولی هم اکنون هيچ رابطه بازرگانی بين ما و اين دو کشور وجود ندارد.»


وی افزود: ما پيش از اين نيز مورد تحريم آمريکا قرار گرفتيم و اين امر به شرکت ما آسيب می زند.


اين دو شرکت چينی به خبرگزاری فرانسه گفتند که هنوز به طور رسمی اطلاعی از چگونگی تحريم ها به آنها داده نشده است.


شرکت سومی نيز در شانگهای مورد تحريم آمريکا قرار گرفته ولی مديران آن تاکنون در این باره واکنش نشان نداده اند.


اين سه شرکت چينی و ۱۱ شرکت ديگر از کشورهای مختلف از سوی واشينگتن متهم شده اند که کالاهايی در ارتباط با ساخت موشک های دور برد و سلاح های کشتار دستجمعی به سوريه و ايران صادر می کنند.


اين ۱۴ شرکت از تجارت در آمريکا و يا کمک گرفتن از دولت آمريکا به مدت دو سال منع می شوند.


در همین حال، دولت آمريکا روز دوشنبه، ۲۳ آوريل، در مورد همکاری شرکت گاز «او ام وی» اتريش با ايران، برای توسعه صنعت گاز اين کشور ابراز نگرانی کرد.


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا گفت: شايد اين بهترين زمان برای سرمايه گذاری های مهم در صنعت نفت و گاز ايران نباشد چرا که اين کشور در مقابل جامعه بين المللی قرار گرفته است.


وی افزود: دولت آمریکا در این زمینه با دولت اتریش صحبت خواهد کرد.


ايران و شرکت «او ام وی» روز شنبه اعلام کردند که تفاهمنامه ای بين دو طرف برای توسعه ميدان های گاز و خريد گاز طبيعی مايع از اين کشور امضا شده است.


ایران بدلیل پیگیری برنامه هسته ای خود از سوی ایالات متحده بارها متهم شده که در پی تولید سلاح هسته ای است ولی تهران می گوید که هدف از برنامه اتمی آن تولید برق است.


شورای امنیت سازمان ملل درماه های دسامبر و مارس دو قطعنامه علیه ایران به تصویب رساند و در ان صدور هرگونه تجهیزات اتمی و فناوری موشکی به ایران را ممنوع کرد.


این شورا از ایران خواست تا تعلیق غنی سازی اورانیوم به پای میز مذاکره بازگردد اما ایران با «غیر قانونی» توصیف کردن این قطعنامه اعلام کرد که حاضر نیست از برنامه هسته ای خود دست بردارد.


تحریم بانک سپه


در اواسط دی ماه سال گذشته آمريکا تصميم گرفت که دارايی های بانک سپه، از شاخص ترين بانک های صادراتی ايران را مسدود کند.


مقامات رسمی کاخ سفيد اعلام کردند از فعاليت های بانک سپه، اطلاع دقيق دارند که نشان می دهد در ارتباط با گسترش و ارتقای دانش ايران در زمينه ساخت موشک های بالستيک، اين بانک فعاليت دارد.


آمريکا همچنين در زمينه وارد کردن فشار به ايران برای متوقف کردن فعاليت های هسته ای، با بریتانیا که از کليدی ترين متحدان آمريکا است، رايزنی کرده و ديگر کشورهای اروپايی نيز با تحريم ايران موافقت کردند.


XS
SM
MD
LG