لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۳

افزايش تمرينات نظامی در مرکز هسته ای جمهوری اسلامی


پدافند هوايی مرکز تحقيقات و توليد سوخت هسته‌ای اصفهان بعدازظهر پنجشنبه در رزمايش دفاع هوايی اقدام به شليک مستمر و دفاع از حريم هوايی اين مرکز کرد
پدافند هوايی مرکز تحقيقات و توليد سوخت هسته‌ای اصفهان بعدازظهر پنجشنبه در رزمايش دفاع هوايی اقدام به شليک مستمر و دفاع از حريم هوايی اين مرکز کرد

مقام های محلی در اصفهان اعلام کردند صدای انفجارهای غروب پنج شنبه در حوالی اين شهر نتيجه تمرينات نظامی پدافند هوايی مرکز UCF اصفهان است.


مدير کل سياسی انتظامی اصفهان و رييس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی در گفت وگو با خبرگزاری ها گفته اند«پدافند هوايی مرکز تحقيقات و توليد سوخت هسته‌ای اصفهان UCF بعدازظهر پنجشنبه در رزمايش دفاع هوايی اقدام به شليک مستمر و دفاع از حريم هوايی اين مرکز کرد».


سيستم دفاع هوايی تو ام يک که روسيه آن را در اسفند گذشته به ايران تحويل داد بر اساس گزارش های رسمی به مبلغ ۸۰۰ ميليون دلار خريداری شده است،اما روزنامه کيهان در خبر تحويل اين سيستم از سوی روسيه به ايران مبلغ آن را ۱ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار ذکر کرده بود

بامداد ۱۷ فروردين نيز پدافند هوايی نيروگاه هسته ای بوشهر اقدام به شليک و آزمايش سيستم دقاع موشکی موسوم به تو ام يک کرد که موجب وحشت کارمندان روسی اين نيروگاه شد و اعتراض رسمی مقامات روسيه را به دنبال داشت.


تمرين پدافند هوايی


انتشار اخباری در خصوص شنيده شده صدای شليک و انفجار غروب روز پنج شنبه در حوالی اصفهان و بروز شايعات مختلف در ميان مردم اصفهان سبب شد تا مقام های محلی روز جمعه خبر انجام تمرين نظامی را در اختيار خبرگزاری ها قرار دهند.


مدير کل سياسی- امنيتی استانداری اصفهان در مورد اخبارمنتشر شده مبنی بر شليک سيستم پدافند مرکز هسته يی اصفهان به خبرگزاری ايسنا گفت «به منظور انجام يک سری تمرينات نظامی عصر پنجشنبه ۲۳ فروردين قبل از نماز مغرب و عشاء به مدت نيم ساعت پدافند هوايی مرکز UCF اصفهان مورد آزمايش قرار گرفت».


به گفته بهرامی«هر سه ماه يک بار مانور مختصری برای تمرين سلاح هايی که تغيير می‌يابند در مرکز UCF اصفهان انجام می‌شود و مانور عصر ديروز نيز صرفا محدود به آزمايش پدافند هوايی اين مرکز بوده است».


اين مقام محلی در خصوص اينکه چرا پيش از برگزاری اطلاع رسانی درمورد تمرين نظامی مرکز UCF صورت نگرفته نيز گفت«اين اقدام نياز به اطلاع رسانی خاصی ندارد و تنها به منظور آماده باش،هر چند ماه يک بار انجام می‌شود».


در همين حال خبرگزاری فارس نيز از اصفهان گزارش کرد که شليک پدافند هوايی منتسب به مرکز تحقيقات و توليد سوخت هسته ای UCF اصفهان در اطراف اين شهر از ساعت ۱۷ و ۲۴ دقيقه عصر پنج شنبه آغاز و به صورت مستمر و مداوم تا ۱۵ دقيقه ادامه داشت.


رييس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با تاييد شنيده شدن صدای شليک پدافند هوايی مرکز تحقيقات و توليد سوخت هسته ای اصفهان گفت «صدای مربوط به شليک ضدهوايی و عمليات دفاع هوايی در اطراف شهر اصفهان تنها مربوط به سنجش آمادگی برای دفاع از حريم هوايی مرکز تحقيقات و توليد سوخت هسته ای اصفهان UCF بوده است».


به گفته تقی علوی «طی اين تمرين نظامی،پدافند هوايی مرکز تحقيقات و توليد سوخت هسته ای اصفهان UCF تنها برای آمادگی بيشتر و تمرين اقدام به شليک کرده است».


وی در پاسخ به نگرانی های ايجاد شده در ميان مردم تاکيد«صدای شنيده شدن شليک‌های مستمر و مداوم پدافند هوايی به طور قطع مربوط به پدافند هوايی مرکز تحقيقات و توليد سوخت هسته ای اصفهان UCF بوده و اين امر نيز تنها برای آمادگی و تمرين بيشتر اين پدافند صورت گرفته است».


خبرگزاری فارس در کنار اظهارات معاون اطلاع رسانی نيروی انتظامی اصفهان خبر داده که برخی از مسئولين شهر اصفهان شنيده شدن صدای انفجار در غروب پنج شنبه را برگزاری رزمايش امداد و نجات و جنگ شهری توسط نيروهای سپاه و بسيج منطقه اصفهان در اطراف اين شهر اعلام کردند.


اين خبرگزاری در عين حال به نقل از يک مقام آگاه در مرکز تحقيقات و توليد سوخت هسته ای اصفهان UCF، احتمال شکسته شدن حريم هوايی اين مرکز توسط شیء نورانی را رد کرد و از قول وی خبر داد«با توجه به اينکه پدافند هوايی اين مرکز به تازگی مورد ترميم و تجهيز قرار گرفته و توان دفاعی آن افزايش يافته بود، اين مانور به منظور سنجش آمادگی اين پدافند انجام گرفته است».


به گفته مقام آگاه اين خبرگزاری«طی سال های گذشته هر سه ماه يک بار رزمايش سنجش توان پدافند هوايی UCF اصفهان برگزار می شد که طی ماه های اخير به دليل شرايط حساس نظامی حاکم بر منطقه، فاصله زمانی ميان برگزاری رزمايش سنجش توان پدافند هوايی UCF اصفهان کاسته شده است».


اعتراض به شليک مهمات واقعی


ساعت ۵ بامداد ۱۷ فروردين نيز مردم بوشهر و مناطق اطراف آن بر اثر صدای انفجارهای پياپی دچار نگرانی شدند اما پس از آن اعلام شد که صدای انفجارها مربوط به تمرين نظامی پدافند هوايی اين نيروگاه بوده است.به گفته مديران اين نيروگاه نيروهای نظامی در اين روز اقدام به آزمايش سيستم دفاع هوايی موسوم به تور ام يک کردند که به تازگی از روسيه خريداری شده است.


سيستم دفاع هوايی تو ام يک که روسيه آن را در اسفند گذشته به ايران تحويل داد بر اساس گزارش های رسمی به مبلغ ۸۰۰ ميليون دلار خريداری شده است،اما روزنامه کيهان در خبر تحويل اين سيستم از سوی روسيه به ايران مبلغ آن را ۱ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار ذکر کرده بود.


آزمايش سيستم دفاع هوايی نيروگاه بوشهر در روزهای اخير اعتراض رسمی روسيه را به دنبال داشت و وزارت امور خارجه روسيه از جمهوری اسلامی خواست تا درباره شليک موشک های جنگی حقيقی از پدافند نيروگاه هسته يی بوشهر توضح دهد.


سرگئی کرينکو مدير آژانس هسته ای روس نيز در بيانيه ای که از سوی سخنگوی وی منتشر شد،اين اقدام ايران را غيرموجه خواند و اعلام کرد که ضروری می داند که پيش از انجام اين قبيل رزمايش ها،طرف روس، از آن اطلاع پيدا کند.


مقام های روسی تاکيد کرده اند که ايرانی ها پيش از اين نيز تمرين های مشابهی انجام داده اند اما علت نگرانی خود را استفاده از مهمات واقعی و نزديک بودن آن به محل اسکان تکنسين های روس در تمرينات نظامی اخير در اين نيروگاه عنوان کرده اند.


در چند هفته اخير،اخباری در خصوص استقرار هزاران صدها ضد هوايی در بيابان های مناطق شرقی و مرکزی ايران در رسانه ها انتشار يافت.


XS
SM
MD
LG