لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

مذاکره «لوک اویل» و تهران برای توسعه دو میدان نفتی ایران 


شرکت «لوک اویل» روسیه در حال مذاکره با شرکت ملی نفت ایران درباره توسعه دو میدان نفتی در غرب این کشور است.

به گزارش شبکه خبری «بلومبرگ»، مدیر منطقه ای لوک اویل گفت: این شرکت در جستجوی فرصت های جدید برای توسعه در منطقه خاورمیانه است. این در حالی است که ایران نیز قصد دارد تعداد زیادی از میادین نفتی اش را برای توسعه به شرکای بین المللی واگذار کند.

به گفته گاتی الجبوری، مدیر بخش بالادستی خاورمیانه در شرکت لوک اویل، این شرکت برنامه ریزی کرده است از ظرفیت‌های نفتی منطقه برای گسترش فعالیت‌های کنونی خود در عراق و مصر در مواردی که هزینه تولید نفت در این پروژه ها از هزینه تولید نفت در روسیه بیشتر نباشد بهره ببرد.

او از ایران به عنوان منطقه هدف در حال حاضر یاد کرده است.

به گفته الجبوری، لوک اویل در حال مذاکره برای توسعه میادین «آب تیمور» و «منصوری» است. او ابراز امیدواری کرد که دو طرف در نیمه نخست سال جاری میلادی بر سر یک برنامه توسعه مشترک به توافق برسند و سپس مذاکرات تجاری و همکاری را ادامه دهند.

ذخیره نفت میدان منصوری ۱۵ میلیارد و ۱۴۲ میلیون بشکه و ذخیره میدان آب تیمور ۱۵ میلیارد و ۲۵۸ میلیون بشکه برآورد شده است. این دو میدان هر کدام در حال حاضر حدود ۶۰ هزار بشکه درروز نفت خام تولید می کنند. ایران برای مطالعه این میادین با شرکت لوک اویل قبلا قرارداد امضا کرده است.

لوک اویل جزو ۲۹ شرکت خارجی است که ایران اخیرا مجوز شرکت در مناقصه ها برای توسعه ۴۹ میدان نفتی و گازی خود را صادر کرده است. دیگر شرکت های روسی، مانند «ژابروژنفت»، «تات نفت» و «گازپروم نفت» هم تفاهم نامه هایی برای توسعه چند میدان نفتی دیگر در ایران امضا کرده اند. در مجموع از زمان لغو تحریم های ایران از زمان اجرای برجام تاکنون، شرکت های روسی هفت تفاهمنامه برای توسعه میادین نفتی ایران امضا کرده اند.

در پی لغو تحریم های بین المللی، ایران به منظورجذب سرمایه و فن آوری، توسعه حدود 50 میدان نفتی و گازی را به سرمایه گذاران خارجی پیشنهاد داده است.

گاتی الجبوری درباره دیگر پروژه های شرکت لوک اویل در منطقه گفت که نتایج اولیه عملیات اکتشافی لوک اویل در عراق در ناحیه بلوک ۱۰ بسیار مثبت است و این شرکت در نظر دارد یک یا دو چاه دیگر در این منطقه در جنوب عراق در سال جاری حفر کند. نفت خام این ناحیه احتمالا از نظر کیفیت مشابه نفت خام مربوط به ناحیه "قرنه غربی" که در نزدیکی این ناحیه است و لوک اویل در آن سرمایه گذاری کرده است، خواهد بود.

لوک اویل، همچنین در جستجوی فرصت های دیگری در ابوظبی و کویت است. این شرکت پروژه ای مشترک با شرکت نفت عربستان سعودی در مورد اکتشاف گاز را پس از آنکه روشن شد ذخایر آن منطقه سوددهی اقتصادی ندارد، ترک کرد.

لوک اویل چهار چاه اکتشافی را در پایان سال قبل به شرکت آرامکو عربستان سعودی بازگرداند و به سرمایه گذاری مشترک تا اواسط سال ۲۰۱۷ میلادی پایان خواهد داد.

XS
SM
MD
LG