لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۶

سخنگوی پوتین: نتایج انتخابات تغییر نخواهد کرد


سخنگوی ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، اعلام کرد که تظاهرات و اعتراض ها بر نتايج انتخابات تاثير نخواهد گذاشت.

دميتری پسکوف با مشروع و درست دانستن نتايج انتخابات پارلمانی به خبرگزاری فرانسه گفت که اگر هم مدرکی ارائه شود، بيش از نيم درصد تعداد شرکت کنندگان در انتخابات را شامل نخواهد شد.

او همچنين درباره تظاهرات مخالفان و معترضان گفت: « ما به نقطه نظرات آنان احترام می گذاريم و به شنيدن آنها ادامه می دهيم.»

پيشتر دميتری مدوديف، رئيس جمهوری روسيه، با درخواست مخالفان و معترضان به نتايج انتخابات پارلمانی اين کشور، برای برگزاری دوباره اين انتخابات مخالفت کرده بود.

حزب حاکم «روسيه متحد» در انتخابات پارلمانی اين کشور که حدود يک هفته پيش برگزار شد، ۴۹ درصد آراء ، يعنی اکثريت آراء، را کسب کرد، اما مخالفان و معترضان می گويند که به نفع اين حزب تقلب های گسترده ای صورت گرفته است.

به دنبال تظاهرات و اعتراض های روزهای اخير در روسيه، دميتری مدوديف، رئيس جمهوری روسيه، با رد برگزاری دوباره انتخابات پارلمانی، گفته که دستور تحقيق و بررسی درباره احتمال تقلب در انتخابات را صادر کرده است.

اين سخنان پس از تظاهرات دهها هزار نفری در مسکو و چند شهر ديگر روسيه با درخواست برای برگزاری انتخابات جديد پارلمانی و آزادی تظاهرکنندگان بازداشت شده، ابراز شده اند.

اين تظاهرات، بزرگترين تظاهرات در روسيه، از سال ۲۰۰۰ ميلادی که ولاديمير پوتين به قدرت رسيد، به شمار می رود.

در اين تظاهرات، هواداران احزاب کمونيست، سوسيال دموکرات «روسيه عادلانه» ، ليبرال دموکرات و دموکراتيک متحد روسيه شرکت کردند.
تظاهرکنندگان شعارهايی عليه ولاديمير پوتين سر دادند؛ از جمله « روسيه، بدون پوتين».

گنادی زوگانف، دبير کل حزب کمونيست روسيه، که حدود ۲۰ درصد آرای انتخابات پارلمانی را کسب کرده، گفته است که اين حزب، با نامشروع دانستن انتخابات مذکور قصد دارد در مورد تخلف های صورت گرفته، به دادگاه شکايت کند.

از جمله مناطقی که اين حزب و ديگر مخالفان دولت می گويند که در آنها تقلب صورت گرفته است، استان های تامبوف، ساراتوف، روستوف، تولا، منطقه کراسنودار و شهرهای سن پترزبورگ و مسکو هستند.

کليسای ارتودکس روسيه نيز با جدی توصيف کردن پرسش های تظاهرکنندگان در مورد نحوه برگزاری انتخابات چهارم دسامبر، ابراز اميدواری کرد که دولتمردان پاسخ های صادقانه ای به تظاهرکنندگان بدهند.

در همين حال، کاخ سفيد روز دوشنبه برگزاری تظاهرات در مسکو و شهرهای ديگر روسيه را که با مجوز دولت اين کشور برگزار شد، نشانه خوبی برای دموکراسی در روسيه دانست.
XS
SM
MD
LG