لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۰

وضعیت جسمانی نلسون ماندلا وخیم اعلام شد


دولت آفريقای جنوبی اعلام کرد که وضعيت سلامتی نلسون ماندلا، رئيس جمهوری پيشين اين کشور، وخيم است و عفونت ريوی او بار ديگر تشديد شده است.
آقای ماندلا، ‌رهبر مبارزه با نژاد پرستی در آفريقای جنوبی، که ۹۴ سال دارد، در بيمارستانی در پرتوريا بستری شده است.
بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها،‌دفتر ياکوب زوما، رئيس جمهور افريقای جنوبی، از مردم اين کشور و ساير کشورهای جهان خواست تا برای بهبودی نلسون ماندلا در اين شرايط دشوار دعا کنند.
آقای ماندلا از ماه دسامبر سال ميلادی گذشته تاکنون چهار مرتبه،‌و بيش از همه به دليل عفونت ريه،‌ در بيمارستان بستری شده است.
او در ماه‌های اخير به دليل شدت گرفتن بيماری کمتر در مجامع عمومی ظاهر شده بود.
دفتر رئيس جمهوری آفريقای جنوبی روز دوشنبه اعلام کرد که پزشکان معالج آقای ماندلا تمام تلاش خود را به عمل می‌آورند تا در وضعيت جسمانی او بهبودی ايجاد شود.
در اين ميان،‌ به گزارش خبرگزاری فرانسه برخی گزارش های تاييد نشده مطبوعاتی، حاکی از اين است که بيماری نلسون ماندلا بدتر از موارد گذشته است،‌ اما دختر او به شبکه تلويزيونی سی ان ان گفت که پدرش چشمانش را باز می‌کند.
عفونت ريه ماندلا به زمانی باز می‌گردد که ۲۷ سال در زندان حکومت نژاد پرست آفريقای جنوبی بود.
در سال ۱۹۸۸، دو سال پيش از آزادی، تشخيص سل خفيف درباره او داده شد. در سال ۲۰۱۱ نيز وی به‌خاطر مشکل حاد تنفسی دو شب را در بيمارستان گذراند.
نلسون ماندلا اولين رييس جمهوری سياه‌پوست آفريقای جنوبی است که از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹ اين سمت را بر عهده داشت. او در سال ۱۹۹۳ نيز برنده جايزه نوبل صلح شد.
در اين ميان، به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌کاخ سفيد در آستانه سفر باراک اوباما،‌رئيس جمهوری آمريکا،‌ به آفريقای جنوبی آرزو کرد که نلسون ماندلا سلامتی خود را به دست بياورد.
قرار است آقای اوباما روز چهارشنبه در سفری دوره‌ای به آفریقا،‌ راهی کشورهای سنگال،‌آفريقای جنوبی و تانزانيا شود.
XS
SM
MD
LG