لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۶

شورای امنیت قطعنامه ورود فوری ناظران سازمان ملل به حلب را تصویب کرد


شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۲۹ آذر، به اتفاق آرا به قطعنامه ورود فوری ناظران این سازمان به شهر حلب سوریه برای نظارت بر خروج غیرنظامیان از این شهر رأی مثبت داد.

به ‌‌گزارش خبرگزاری فرانسه، این اقدام نخستین نشانه اتحاد بین اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد بعد از ماه‌ها بر سر سوریه است.

طرح پیشنهادی فرانسه مبنی بر اعزام ناظران بین‌المللی به حلب و تخلیه تمامی غیرنظامیان، روز یکشنبه ۲۸ آذر با مخالفت شدید روسیه روبه‌رو شده بود اما مسکو روز دوشنبه با این طرح موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، قطعنامه مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد از این سازمان و دیگر نهادهای بین‌المللی خواسته است تا مستقیم، بی‌طرفانه و به اندازه کافی بر موضوع خروج غیرنظامیان از شرق حلب نظارت کنند.

این قطعنامه همچنین از بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، خواسته است تا گام‌های لازم را در این مورد بردارد.

بر اساس این گزارش، شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه خود از تمام طرفین درگیر در سوریه خواست که فوراً و بدون قید و شرط زمینه کمک‌رسانی انساندوستانه به شرق حلب را فراهم کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژان مارک ارو وزیر خارجه فرانسه، روز دوشنبه گفت که اجرای قطعنامه شورای امنیت نخستین گام به شمار می‌رود و همه طرفین، به خصوص حکومت سوریه و متحدانش باید فوراً آن را اجرا کنند.

در این میان، به گزارش رویترز، هزاران تن پس از تصویب این قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد از شهر حلب و دو روستای شیعه‌نشین در این منطقه خارج شده‌اند.

در این ارتباط، مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه، روز دوشنبه گفت که ۲۰ هزار غیرنظامی از حلب تخلیه شده‌اند.

سازمان ملل متحد نیز گفت که نزدیک به ۵۰ کودک که برخی از آنان به شدت مجروح بودند، در یک مرکز نگهداری کودکان در شرق حلب نجات یافتند.

به نوشته رویترز، تخلیه غیرنظامیان از دو روستای شیعه نشین فوعه و کفریا به درخواست ارتش سوریه و متحدانش و در قبال تخلیه غیرنظامیان از شرق حلب صورت گرفته است.

پیش از این، گزارش‌ها حاکی از آن بود که حدود ۱۵۰۰ غیرنظامی در این دو روستا به سر می‌برند.

جنگ داخلی سوریه در آستانه ورود به ششمین سال خود است. این جنگ پس از سرکوب شدید اعتراض‌ها علیه بشار اسد آغاز شد. برآورد می‌شود تاکنون نزدیک به نیم میلیون تن در درگیری‌ها کشته و نیمی از جمعیت سوریه نیز آواره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG