لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

حملات هوایی و شلیک خمپاره «آتش‌بس در دمشق را تضعیف کرده است»


ناظران حقوق بشر در سوریه روز سه‌شنبه سوم مرداد اعلام کرد که براثر حملات هوایی به منطقه غوطه شرقی در نزدیکی دمشق دهها تن زخمی شده‌اند و در عین حال، شلیک خمپاره به محلات اطراف سفارت روسیه در این شهر حداقل ۹ کشته بر جای گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این درگیری‌ها باعث تضعیف آتش بسی شده است که به ابتکار دولت روسیه به اجرا گذاشته شد. ارتش سوریه از ۳۱ تیرماه در این منطقه آتش‌بس اعلام کرده بود.

دولت روسیه، از حامیان اصلی رژیم بشار اسد، روز اول مرداد اعلام کرد که برای نظارت بر قطع درگیری‌ها که با توافق شورشیان در این ناحیه برقرار شده بود، از روز دوشنبه واحدهایی از پلیس نظامی (دژبان) را در این نواحی مستقر کرده است.

وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه نیز در بیانیه‌ای گفت که ۱۰ تن مواد غذایی و دارو را به غوطه شرقی ارسال کرده و غیرنظامیان بیمار و زخمی را از آن منطقه تخلیه کرده است.

ناظران حقوق بشر در سوریه همچنین گفته است که در جریان حملات هوایی به شهر عربین در ناحیه غوطه شرقی در نیمه شب دوشنبه، ۳۰ تن زخمی شدند. بر اساس این گزارش، چهار تن نیز در پی حملات هوایی صبح روز سه‌شنبه به این منطقه زخمی شدند.

از سویی، دفاع غیرنظامی حومه دمشق، نهاد امدادرسانی در این منطقه، گزارش داد که پنج کودک و دو زن کشته شده‌اند.

در بیانیه این نهاد که روی صفحه فیس‌بوک آن منتشر شده است، گفته می‌شود که در پی حملات هوایی دوشنبه شب به وقت محلی، ۵۰ نفر مجروح و مفقود شدند.

ارتش سوریه تاکنون به این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده است و رسانه‌های دولتی نیز به این حملات هوایی اشاره نکرده‌اند.

در این میان، گلوله‌باران محلات اطراف سفارت روسیه در شهر دمشق نیز اولین مورد از حملات شورشیان به نواحی مرکزی شهر دمشق از زمان برقراری این آتش‌بس است.

شاهدان عینی به رویترز گفتند: سه خمپاره به مناطق اطراف سفارت روسیه در شمال شهر دمشق اصابت کرده است. هیچ گزارشی از تلفات احتمالی این حمله منتشر نشده است.

ارتش سوریه با حمایت نظامی روسیه و ایران طی سال گذشته توانست که در چند منطقه مهم در اطراف پایتخت شورشیان را شکست دهد و مناطقی مثل داریا و معظمیه را بازپس بگیرد.

حمایت‌های ایران و روسیه از حکومت بشار اسد، انتقاد شماری از کشورهای منطقه و غرب را به همراه داشته است. در این میان، تهران می‌گوید تنها به حکومت دمشق کمک مستشاری می‌کند.

مقامات جمهوری اسلامی از حضور مستشاران نظامی ایران در سوریه به عنوان «مبارزه با تروریسم» نام می‌برند.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، نیروهای ایرانی در سوریه در کنار سربازان بشار اسد می‌جنگند و تهران علاوه بر نیروهای ارتش و سپاه پاسداران، شماری از شیعیان افغان و پاکستانی را در قالب «تیپ فاطمیون» و «لشکر زینبیون» به سوریه اعزام ‌کرده است.

محمدعلی شهیدی، رئیس بنیاد شهید، در اسفند سال ۹۵ شمار کشته‌شدگان موسوم به «مدافع حرم» را ۲۱۰۰ تن اعلام کرده بود.

XS
SM
MD
LG