لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۰

خروج شورشیان و غیرنظامیان از شهر حمص سوریه آغاز شد


عکس، آرشیوی است.
عکس، آرشیوی است.

نخستین مرحله از خروج صدها تن از شورشیان و غیرنظامیان سوری از منطقه «الوعر»،‌ در شمال غربی شهر حمص آغاز شد. قرار است دست کم ۱۲ هزار تن در شش هفته آینده از این منطقه خارج شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس توافق هفته گذشته نمایندگان دولت و شورشیان، قرار است ۱۰۰ تن از نیروهای نظامی روسیه در منطقه الوعر مستقر شوند تا از اجرای کامل توافق و خروج شورشیان و غیرنظامیان اطمینان حاصل کنند.

مسکو و تهران از حامیان حکومت بشار اسد هستند و کمک های آنها به حکومت بشار اسد، انتقاد شماری از کشورهای عربی و غربی را به همراه داشته است.

طلال برزانی،‌ فرماندار حمص، گفت که پلیس و هلال احمر سوریه و نیز پلیس نظامی روسیه کاروان ها را محافظت و همراهی می کنند.

در این میان، تعدادی از فعالان مخالف دولت سوریه مخالف این توافق هستند و می‌گویند این کار باعث آواره شدن حدود ۱۲ هزار ساکن منطقه الوعر در حمص می‌شود.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، شورشان سوری می گویند در شرایطی مجبور به ترک حمص و چند منطقه دیگر در سوریه شده اند که تحت محاصره قرار داشتند و به شدت بمباران می شدند.

دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه که مقر آن در لندن است، خروج شورشیان از حمص را آواره‌ کردن مردم در داخل کشور سوریه نامیده است.

حمص در ابتدای جنگ داخلی سوریه یکی از بزرگترین پایگاه‌های مخالفان دولت بود.

بیش از ۶ سال از آغاز جنگ داخلی در سوریه می گذرد و طی آن، صدها هزار تن کشته و میلیون ها تن آواره شده اند.

در همین ارتباط،‌ صندوق کودکان سازمان ملل، یونیسف، دوشنبه گذشته، سال گذشته میلادی را «بدترین سال برای کودکان در جنگ داخلی سوریه» توصیف کرد.

به گفته «یونیسف»، بیش از ۶۵۰ کودک در سوریه در سال ۲۰۱۶ میلادی کشته شدند که این رقم نسبت به سال قبل از آن، ۲۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته یونیسف، دست‌کم ۲۵۵ تن از این کودکان در محوطه مدارس یا اطراف آن کشته شده‌اند.

بنابر این گزارش، شمار زیادی از این کودکان بر اثر تیراندازی مستقیم یا در جریان بمباران و انفجارها کشته شده‌اند، اما شماری از آنها نیز به دلیل عدم دسترسی به پزشک و خدمات امدادی جان باخته‌اند.

XS
SM
MD
LG