لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۷

لاوروف: دولت سوریه در حال رایزنی با مخالفان است


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز سه شنبه هفتم دی گفت که دولت سوریه در آستانه برگزاری مذاکرات صلح در حال رایزنی با گروه های مخالف است. با این همه، یک گروه مخالف که از حمایت عربستان سعودی برخوردار است، اعلام کرد که از چنین مذاکراتی هیچ اطلاعی ندارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای لاوروف در مورد محل برگزاری این رایزنی ها و یا گروه های شرکت کننده در مذاکرات صلح توضیحی نداد.

رویترز اشاره کرد که دولت های روسیه، ایران و ترکیه پس از مذاکرات هفته گذشته در مسکو آمادگی خود را برای کمک به یک توافق صلح در سوریه اعلام کرده و در بیانیه مشترکی اصول کلی ناظر بر توافق صلح را بیان کردند.

تدارک و شرایط برگزاری مذاکرات صلح که دولت آمریکا را شامل نخواهد شد و با گفت و گوهای قبلی صلح به میانجیگری سازمان ملل متحد نیز تفاوت خواهد داشت هنوز مبهم است. اما دولت روسیه گفته است این مذاکرات در قزاقستان، یکی از متحدان نزدیک روسیه، برگزار خواهد شد.

آقای لاورف در مصاحبه با خبرگزاری اینترفکس گفت: «در دیدار با همتایان ایرانی و ترک، با تصویب بیانیه مشترکی آمادگی خود را برای حمایت و تضمین مذاکرات صلح بین حکومت سوریه و مخالفان اعلام کردیم.»

ولادیمیر پوتین روز سه شنبه ششم دی، گفته بود که روسیه، ایران و ترکیه در مورد برگزاری مذاکرات در آستانه پایتخت قزاقستان توافق کرده اند.

مقامات روسیه می گویند اقدامات لازم برای برگزاری این گفت و گوها آغاز شده ولی هنوز دعوتنامه رسمی برای شرکت کنندگان ارسال نشده و در مورد زمان دقیق آن هنوز تصمیم گیری نشده است.

مقامات روس که به اواسط ژانویه به عنوان زمان احتمالی برگزاری گفتگو اشاره می کنند، می گویند هنوز برای صبحت در مورد تماس با کمیته عالی مذاکرات زود است.
وزیر خارجه روسیه افزود:« مذاکرات در این زمینه ادامه دارد.»

به نوشته اینترفکس، اشاره آقای لاورف به گفت و گوها بین حکومت و شورشیان سوریه است.

اما کمیته عالی مذاکرات، نهاد متشکل از گروه های مسلح شورشی و مخالفان سیاسی حکومت بشار اسد گفت: از این رایزنی ها هیچ اطلاعی ندارد.

جورج صبرا، یکی از اعضای این کمیته به رویترز گفت:«به طور قطع، هیچ ارتباطی با این موضوع نداریم.»

آن دسته از شورشیان سوریه که زیر پرچم ارتش آزاد سوریه می جنگند از جمله گروه های تشکیل دهنده کمیته عالی مذاکرات هستند. این جبهه در مذاکرات صلح که اوایل سال جاری به شکست انجامید شرکت داشت. کمیته عالی مذاکرات در دسامبر ۲۰۱۵ میلادی در شهر ریاض و با حمایت عربستان سعودی تشکیل شد.

بر اساس گزارش ها، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز سه شنبه با مولود چاووش اوغلو، همتای ترک، خود گفت و گویی تلفنی داشت که در آن، دو طرف در مورد تلاش برای برقراری آتش بس سراسری در سوریه و زمینه سازی مذاکرات در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، توافق کردند.

در این ارتباط، خبرگزاری روسی ریانووستی از قول دیپلماتی که نامش را ذکر نکرد، نوشت که مقامات نظامی روسیه و ترکیه در مورد چگونگی اجرای آتش بس سراسری با نمایندگان اپوزیسیون سوریه در شهر آنکارا مشغول مذاکره هستند.

ریانووستی به نقل از مصاحبه حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، با شبکه تلویزیونی روسی «آر تی» گفت: «عربستان سعودی نباید در مذاکرات صلح سوریه شرکت داده شود.»

وزیر دفاع ایران در این مصاحبه گفت: «اصرار عربستان سعودی به برکناری بشار اسد از قدرت به این معناست که ریاض نباید در این مذاکرات جایی داشته باشد.»

وی همچنین گفت: «اگر بشار اسد بخواهد در انتخابات آینده سوریه شرکت کند باید این حق را داشته باشد.»

XS
SM
MD
LG