لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

نخست وزیر بریتانیا: با روند جدیدی از تهدیدهای تروریستی مواجهیم


ترزا می، ‌نخست وزیر بریتانیا،‌ روز یکشنبه ۱۴ خرداد در سخنانی به مناسبت حمله شنبه شب لندن گفت:‌ اعتقاد داریم که با روند جدیدی از تهدیدهای تروریستی مواجهیم.

در این حمله، ۱۰ تن از جمله سه مهاجم کشته و ۴۸ تن نیز زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ خانم می با اعلام این موضوع در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که حملات تروریستی نشانگر اسلام انحرافی است و استراتژی ضد تروریستی بریتانیا نیاز به تجدید نظر دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نخست وزیر بریتانیا همچنین از شرکت های بین المللی خواست تا فضای اینترنت را بر روی گروه های تندرو ببندند.

در همین حال، اکثر احزاب محافظه کار، کارگر، لیبرال دموکرات و حزب ملی اسکاتلند مبارزات انتخاباتی در این کشور در روز یکشنبه را متوقف کردند.

نخست وزیر بریتانیا در این ارتباط اشاره کرد که مبارزات انتخاباتی از روز دوشنبه ۱۵ خرداد از سر گرفته می شود و انتخابات هم بر اساس برنامه ریزی ها برگزار خواهد شد.

در جریان حملاتی در ساعت‌های پایانی شنبه‌شب ۱۳ خرداد ماه، یک خودرو چند عابر را روی پل لندن زیر گرفت و افرادی که سوار بر آن بودند با چاقو به مردم حمله کردند. پلیس بریتانیا این اتفاق ها که در «لاندن بریج» و «بارو مارکت» روی داده را «تروریستی» نامیده ‌است.

پلیس لندن در گزارش اولیه‌ای پس از وقوع حملات گفت بر این عقیده‌است که حملات لندن به‌دست «سه مهاجم» انجام شده‌است.

به گفته پلیس، هر سه مهاجم توسط نیروهای امنیتی کشته ‌شده‌اند.

تا ظهر روز یکشنبه هیچ گروهی مسئولیت انجام این حمله را بر عهده نگرفته است.

همچنین به نوشته رویترز، آمبر رود وزیر کشور بریتانیا، اعلام کرده که هنوز ارتباطی بین انفجار بمب در منچستر و مهاجمان شنبه شب در لندن پیدا نشده است. در حادثه منچستر ۲۲ تن کشته شدند.

در این میان، شبکه خبری «اسکای نیوز» گزارش داد که ماموران پلیس صبح روز یکشنبه به ساختمانی در شرق لندن که محل زندگی یکی از سه مهاجم بود، ‌حمله کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز نوشت که پلیس در چند عملیات در حومه شرقی لندن، در مجموع ۱۲ تن را بازداشت کرده است.

واکنش ها به حمله لندن

خبرگزاری رویترز گزارش داد که گروه حکومت اسلامی که بخش های زیادی از سرزمین های تحت تصرف خود در سوریه و عراق را از دست داده است،‌ روز شنبه ‌در پیامی از هواداران خود خواست در ماه رمضان با کامیون،‌ چاقو و سلاح گرم به «صلیبیون» حمله کنند.

از سوی دیگر،‌ دونالد ترامپ، ‌رئیس جمهوری آمریکا،‌در صفحه توئیتر خود به بریتانیا پیشنهاد کمک داد و ولادیمیر پوتین در صفحه تلگرام به ترزا می تسلیت گفت.

همچنین آنگلا مرکل، ‌صدراعظم آلمان، با بریتانیا اعلام همبستگی کرد و گفت که کشورش در جنگ با تمام اشکال تروریسم در کنار بریتانیا ایستاده است.

امانوئل ماکرون،‌ رئیس جمهوری فرانسه، هم در صفحه توئیتر خود نوشت که کشورش بیش از هر زمان دیگری در کنار بریتانیا ایستاده است.

در همین حال، ‌بهرام قاسمی،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز حمله لندن را محکوم کرد.

XS
SM
MD
LG