لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۴

اوکراین: مزدوران روسی به کمک جدایی‌طلبان آمده‌اند


دولت اوکراین روز سه‌شنبه‌، ۲۰ آبان ماه، از جدایی طلبان هوادار روسیه به خاطر آنکه آماده درگیری در شرق اوکراین می‌شوند انتقاد و آنان را متهم کرد که توافقنامه آتش بس را نقض می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ‌آندری لیسنکو، سخنگوی ارتش اوکراین، ‌گفت که مزدوران روسی در نزدیکی جبهه‌ها تقویت شده‌اند.

او افزود که شورشیان نیروهای خود را در اطراف شهر ماریوپول در جنوب شرقی اوکراین افزایش داده‌اند.

این در حالی است که به نوشته رویترز، ‌گلوله باران اطراف شهر دونتسک در شرق اوکراین ادامه دارد. این شهر سنگر اصلی جدایی‌طلبان هوادار روسیه است.

جدایی‌طلبان کنترل هفت شهر شرق اوکراین را در دست دارند.

در همین حال ‌به گزارش خبرگزاری فرانسه، ‌ناظران سازمان امنیت و همکاری در اروپا نسبت به بد‌تر شدن اوضاع در شرق اوکراین و بازگشت وضعیت به جنگی تمام عیار هشدار دادند.

این ناظران صبح روز سه‌شنبه گزارش دادند که کاروانی شامل ۴۳ کامیون نظامی فاقد آرم،پنچ توپ هویتزر و پنج سیستم راکتی، در حال حرکت به سوی شهر دونتسک بوده است.

این آخرین گزارش مربوط به ورود کامیون‌های نظامی و ادوات توپخانه به مناطق تحت کنترل جدایی طلبان شرق اوکراین است و کشورهای غربی و اوکراین معتقدند که آن‌ها از روسیه وارد این مناطق می‌شوند.

با این همه، ‌مسکو هر گونه دخالت نظامی در اوکراین را رد کرده و گفته است که نیرو‌هایش در آن کشور حضور ندارند.

در این میان، ‌اوکراین اعلام کرد که پنج سرباز این کشور در درگیری با جدایی‌طلبان کشته و ۹ تن دیگر زخمی شده‌اند. به این ترتیب، ‌آمار کشته شدگان ارتش اوکراین در هفت ماه گذشته به ۱۰۵۲ تن رسیده است.

در همین ارتباط، ‌سازمان ملل متحد تخمین زده است که در این مدت، ‌بیش از چهار هزار تن در درگیری‌ میان نیروهای مرکزی و جدایی‌طلبان کشته شده‌اند.

تنش و درگیری‌ها در شرق اوکراین در شرایطی ادامه دارد که دو طرف حدود ۹ هفته پیش به توافقی برای برقراری آتش بس دست یافته بودند.

به نوشته رویترز، فرانک اشتاین مایر، ‌وزیر خارجه آلمان، ‌روز سه‌شنبه نسبت به بازگشت شرایط ماه‌های گذشته همراه با درگیری‌ و کشتار روزانه هشدار داد.

همچنین ژنرال فیلیپ برید لاو، فرمانده نیروهای ناتو، در سخنانی در شهر ناپل ایتالیا ‌نگرانی خود را از تقویت نیروهای جدایی‌طلب و مشارکت نیروهای روسی، از جمله نیروی هوایی روسیه، در این منطقه ابراز داشت.

در همین حال، ‌آنگلا مرکل،صدراعظم آلمان، گفت که در نشست هفته آینده وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه گفت‌و‌گو خواهد شد.

اتحادیه اروپا و آمریکا به دلیل آنچه دخالت مسکو در اوکراین می‌ نامند، تحریم‌هایی را علیه روسیه برقرار کرده‌اند. ‌

به گزارش خبرگزاری رویترز، فدریکا موگرینی، ‌رییس امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ‌نیز اعلام کرد که وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل درباره کمک اقتصادی به اوکراین که در آستانه ورشکستگی است، ‌تبادل نظر می‌کنند.

بر اساس این گزارش، ‌اوکراین وابسته به وام‌های بین المللی است و در عین حال، ‌بدهی سنگینی به روسیه به خاطر واردات گاز طبیعی از آن کشور دارد.

XS
SM
MD
LG