لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۲

بانک جهانی: رشد اقتصادی ایران کمتر از پیش بینی قبلی خواهد بود


بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود از وضعیت اقتصادی جهان، با اشاره به آمارهای تولید ناخالص داخلی ایران نوشته است که در سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ رشد اقتصادی ایران کمتر از میزانی خواهد بود که این سازمان در گزارش قبلی خود در ماه ژانویه سال جاری پیش بینی کرده بود.

بر اساس این گزارش که روز دوشنبه ۱۵ خرداد در سایت رسمی بانک جهانی منتشر شد، رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری میلادی ۴ درصد خواهد بود، در حالی که قبلا ۵.۲ درصد پیش بینی شده بود.

رشد اقتصادی ایران در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نیز با ۰.۷ درصد و ۰.۳ درصد کاهش نسبت به پیش بینی قبلی، به ترتیب به ۴.۱ درصد و ۴.۲ درصد خواهد رسید.

این گزارش می افزاید که وجود ظرفیت تولید نفت مازاد بسیار کم ایران و ادامه محدودیت ها برای دستیابی به منابع مالی خارجی از چالش های عمده رشد اقتصاد ایران است.

تولید واقعی نفت ایران هم اکنون ۳.۸ میلیون بشکه در روز است. ایران می گوید تا پایان سال، روزانه ۳۵۰ هزار بشکه به تولید کشور از میادین جدید افزوده خواهد شد، اما میادین قدیمی که در نیمه دوم عمر خود هستند، روزانه ۳۰۰ هزار بشکه از تولید خود را از دست خواهند داد.

۸۰ درصد از میادین فعال نفتی ایران در نیمه دوم عمر خود قرار دارند و بنا بر ارزیابی اداره اطلاعات انرژی آمریکا و وزارت نفت ایران، سالانه ۸ تا ۱۲ درصد از تولید آنها کاسته می شود.

به این ترتیب، ایران تنها ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش ظرفیت تولید نفت خواهد داشت.

این گزارش همچنین به اعمال تحریم ها علیه شرکت ها و افراد مرتبط با برنامه موشکی ایران در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از سوی آمریکا اشاره می کند و می نویسد که تحریم های جدید ممکن است «اطمینان سرمایه گذاران خارجی برای ورود به ایران را از بین ببرد.»

البته بانک جهانی، رشد اقتصادی ایران در سال گذشته را با ۱.۸ درصد افزایش نسبت به پیش بینی قبلی ۶.۴ درصد عنوان کرده است.

این گزارش همچنین می گوید که افزایش قیمت محصولات غذایی در ایران دوباره در ماه مارس سال جاری میلادی (فروردین ۹۶) دو رقمی شده، اما در مقایسه با سال ۲۰۱۳ که حدود ۳۵ درصد بود، بسیار کم است.

بانک جهانی رشد اقتصادی جهانی برای سال جاری را ۲.۷ درصد و برای سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ حدود ۲.۹ درصد پیش بینی کرده است که تغییری نسبت به پیش بینی این نهاد مالی جهانی در گزارش ژانویه خود ندارد.

اما آمارهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در گزارش جدید نشان می دهد که پیش بینی بانک جهانی در مورد رشد اقتصادی آنها در گزارش جدید، نسبت به گزارش پنج ماه قبل کاهش یافته است.

انتظار می رود این منطقه در سال جاری ۲.۲ درصد، در سال آینده ۲.۹ درصد و در سال ۲۰۱۹ حدود ۳.۲ درصد رشد اقتصادی داشته باشد.

XS
SM
MD
LG