لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۹

مرگ ۳۰ غیرنظامی بر اثر حملات هوایی تلافی‌جویانه ارتش سوریه


یک جنگنده ارتش سوریه هم در فرودین امسال توسط نیروهای جبهه النصرع سرنگون شده بود.
یک جنگنده ارتش سوریه هم در فرودین امسال توسط نیروهای جبهه النصرع سرنگون شده بود.

یک روز پس از اعدام یک خلبان سوری به دست گروه‌های مخالف دولت اسد، حملات تلافی‌جویانه جنگنده‌های سوری به شهر جیرود در شمال شرقی دمشق٬ منجر به مرگ دست‌کم ۳۰ غیرنظامی شده است.

خبرگزاری رویترز روز شنبه ۱۲ تیر به نقل از گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، و نیز شورشیان سوری گزارش داد که مناطق گلوله‌باران شده از جمله مناطق پرجمعیت شهر جیرود شامل یک مرکز درمانی و یک مرکز آموزشی و نیز پناهگاه غیرنظامیان گریخته از مناطق مورد منازعه بوده‌ است.

یک سخنگوی شورشیان سوریه هم به رویترز گفته است که به نظر می‌رسد این حملات به تلافی کشتن یک خلبان جنگنده ارتش سوریه که روز جمعه٬ ۱۱ تیر، پس از نقص فنی مجبور به فرود با چتر نجات شد٬ صورت گرفته است.

ارتش اعلام کرده که این خلبان از سوی گروه جیش الاسلام کشته شده٬ اما این گروه اسلام‌گرای افراطی تنها مسئولیت سقوط این جنگنده را پذیرفته است.

در همین حال «ارتش آزاد سوریه» نیز ابراز عقیده کرده که حملات هوایی علیه غیرنظامیان با اعدام این خلبان که «به دست یکی از اعضای جبهه النصره صورت گرفته»، در ارتباط است. جبهه النصره از گروه‌های اسلامی افراطی مرتبط با القاعده است.

در حالی که ارتش علت سقوط هواپیمای نظامی خود را نقص فنی اعلام کرده٬ گروه جیش‌الاسلام مدعی سرنگونی این هواپیما است٬ اما درباره چگونگی آن توضیحی ارائه نکرده است.

گروه جیش‌السلام گفته خلبان جنگنده ساقط‌شده پس از دستگیری٬ از سوی یکی از پیکارجویان جبهه نصرت در مرکز مشترک فرماندهی میان دو گروه کشته شده است.

هشدار ارتش مبنی بر واکنش شدید به قتل این خلبان٬ پس از انتشار ویدیوی کوتاهی از وی در شبکه‌های اجتماعی که هنگام اسارت در دست شورشیان ضبط شده بود و به جزئیات مأموریت وی اشاره داشت٬ مطرح شد.

منطقه بمباران شده از سوی جنگنده‌های روسی و سوری در روز شنبه٬ یکی از مناطق استراتژیک تحت کنترل شورشیان در نزدیکی حلب است.

در صورت خارج شدن این منطقه از دست شورشیان٬ ۴۰۰ هزار شهروند سوری که در منطقه مورد منازعه گیر افتاده‌اند، نیز آزاد می‌شوند.

XS
SM
MD
LG