لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

ضد حمله داعش به مواضع ارتش سوریه و نیرو‌های مورد حمایت آمریکا  


نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF)
نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF)

گزارش‌ها حاکی است، پیکارجویان گروه حکومت اسلامی، داعش، روز دوشنبه در ضد حمله تازه‌ای علیه نیروهای مورد حمایت آمریکا با تصرف مناطقی در اطراف شهر منبج، «تلفات سنگینی» به این نیرو‌ها وارد کرده‌اند.

همچنین نیروهای داعش ارتش سوریه را در منطقه ای در اطراف شهر الطبقه مجبور به عقب نشینی کرده اند.

به گزارش رویترز، دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، می‌گوید پیکارجویان گروه داعش در ضد حمله غافلگیر کننده‌ای توانسته اند سه روستا در جنوب شهر محاصره‌شده منبج را تصرف کنند و دست کم ۲۸ تن از «نیروهای دمکراتیک سوریه» که مورد حمایت آمریکا هستند، را بکشند.

نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) که ائتلافی از نیروهای کرد و عرب مورد حمایت آمریکا است، از سه هفته پیش عملیاتی را برای تصرف شهر منبج در مرز با ترکیه آغاز کردند، اما عملیات آنها برای تصرف این شهر موفقیت‌آمیز نبوده است.

طبق این گزارش، شبه نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» توانستند از سمت غربی این شهر تا ۲ کیلومتری مرکز شهر پیشروی کنند، اما روز شنبه مجبور به عقب نشینی شدند.

شریف درویش، یک سخنگوی «نیروهای دموکراتیک سوریه»، گفته است که نیروهای این گروه موفق به دفع ضد حمله نیروهای گروه حکومت اسلامی شده‌اند. وی با این حال تاکید کرده است که شماری زیادی از مردم داخل شهر گرفتار شده‌اند.

وی اضافه کرده است: شرایط تحت کنترل است، تعداد زیادی از اجساد آنها روی زمین باقی مانده است.

شریف درویش در گفت‌و‌گو با رویترز تصریح کرده است: نیروهای ما چهار ورودی اصلی به شهر را در کنترل دارند. اما نیروهای داعش همه شهر را بمب گذاری کرده‌اند. بعد از ۲۰ روز عملیات، اکنون ما می‌بایست به داخل شهر حمله کنیم.

وی همچنین گفته است دست‌کم دو هزار نفر توانسته‌اند از شهر بگریزند.

در همین حال گزارش‌ها حاکی است که پیکار جویان وابسته به گروه حکومت اسلامی توانسته‌اند نیروهای دولتی سوریه را از از ۱۰ کیلومتری جنوب شهر استراتژیک الطبقه به عقب برانند.

شهر الطبقه در ۵۰ کیلومتری غرب «رقه» مرکز خلافت گروه حکومت اسلامی واقع شده است. یک پایگاه هوایی بزرگ در این شهر از سال ۲۰۱۴ در کنترل گروه حکومت اسلامی است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید، پیکارجویان گروه حکومت اسلامی توانسته‌اند مناطقی را که نیروهای دولتی دو هفته پیش به تصرف خود درآورند را باز پس بگیرند.

یک خبرنگار سوری همراه با نیروهای دولتی نیز به رویترز گفته است، ‌ پیکارجویان گروه حکومت اسلامی توانسته مناطقی را در اطراف یک میدان نفتی در الطبقه را تصرف کنند.

جنگ داخلی پنج ساله سوریه صد‌ها هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجا گذاشته و تلاش‌های سیاسی برای پایان دادن به آن نتیجه‌ای در بر نداشته است.

XS
SM
MD
LG