لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

«۵۰ نماینده مجلس»، پیش از نمایندگی، مشمول دریافت یارانه نقدی بوده‌اند


معاون وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی از اقدام برای حذف یارانه ۲۰۰ هزار نفر دیگر از یارانه‌بگیران خبر داده و گفته است که ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس دهم پیش از نمایندگی یارانه دریافت می‌کردند که یارانه آنان حذف شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، احمد میدری شامگاه یکشنبه سوم مرداد، در یک برنامه تلویزیونی گفت که امسال حداکثر ۲۰۰ هزار نفر برای حذف یارانه به سازمان هدفمندی یارانه‌ها معرفی شدند که مشخص شد «یارانه بخش قابل توجهی» از آنها قبلاً‌ قطع شده است.

به گفته آقای میدری، اعضای هیئت علمی و قضات از جمله این افراد هستند.

معاون وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی اعلام نکرده که یارانه چه تعداد از این ۲۰۰ هزار نفر قبلاً قطع شده است.

او همچنین خبر داد که مجلس کد ملی همه نمایندگان ادوار مختلف را برای حذف یارانه آنان اعلام کرده است.

به گفته آقای میدری، از جمله ۵۰ نفر از نمایندگان جدید مجلس قبلاً یارانه دریافت می‌کردند که پس از انتخاب به سمت نمایندگی، یارانه آنان حذف شده است.

مجلس ایران روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین، هنگام بررسی لایحه بودجه سال ۹۵، دولت را موظف کرد که یارانه «سه دهک پر درآمد جامعه» یعنی ۲۴ میلیون نفر، به استثنای خانواده‌هایی که پنج فرزند دارند، را حذف کند.

بر اساس مصوبه مجلس، یارانه تجار و صاحبان مشاغل آزاد، کارکنان نهادهای حکومتی از جمله دولت، شهرداری‌ها، مؤسسات عمومی، کارکنان نیروهای مسلح و بازنشستگان که حقوق سالانه آن‌ها بالای ۳۵ میلیون تومان باشد، قطع خواهد شد.

دولت همچنین باید یارانه همه اشخاصی که در «سه دهک بالای درآمدی» کشور هستند و در مصوبه مجلس ذکر نشده‌اند را نیز قطع کند.

مقامات دولت حسن روحانی پیشتر از برنامه‌ریزی برای حذف شش میلیون نفر از فهرست یارانه‌بگیران در سال ۹۴ خبر داده بودند.

با این حال به گفته علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران، یارانه سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سال ۹۴ قطع شده است.

درهمین حال معاون وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی گفت که امسال یارانه «هیچ‌کس به‌علت شاخص‌هایی مانند دارایی آنان حذف نشده است».

به گفته آقای میدری، «در قانون مقرر شده است که سه دهک پردرآمد باید از دریافت یارانه حذف شوند که با شاخص‌های مختلف می‌توان دهک‌های پردرآمد را شناسایی کرد».

وی اشاره ای به این شاخص ها برای حذف یارانه افراد نکرده است.

پرداخت نقدی یارانه‌ها از دولت دوم محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، آغاز شد و با وجود انتقادات فراوان مقام‌های دولت حسن روحانی از این اقدام، پرداخت آن همچنان ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG