لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۹

ابراز نگرانی کمپین بین‌المللی حقوق بشر از آزار مسیحیان در ایران


طرح اختصاصی علیرضا درویش برای رادیو فردا
طرح اختصاصی علیرضا درویش برای رادیو فردا

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با اشاره به احکام زندان‌های طولانی برای چندین نوکیش مسیحی در کمتر از دو ماه گذشته، از آزار مسیحیان در ایران ابراز نگرانی کرد.

این کمپین تأکید کرد که قانون اساسی ایران مسیحیان را از اقلیت‌های رسمی محسوب می‌کند اما حکومت جمهوری اسلامی «همچنان به پیگرد قضایی معتقدان به این دین، به ویژه نوکیشان، ادامه می‌دهد».

در دو ماه گذشته ۱۱ نوکیش مسیحی و یک کشیش آشوری در ایران، جمعاً به ۱۲۵ سال زندان محکوم شده‌اند.

قاضی ماشاءالله احمدزاده، رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی، سوم تیرماه یوسف ندرخانی، محمد رضا امیدی، محمد علی مسیب‌زاده و زمان فدایی را به اتهام «تشکیل کلیسای خانگی» و «ترویج» آنچه که «مسیحیت صهیونیستی» خوانده شده، هر یک به ۱۰ سال زندان محکوم کرده است.

طی یک ماه اخیر، همچنین هشت مسیحی و نوکیش مسیحی دیگر به اتهام‌هایی مشابه، در همین شعبه دادگاه هر یک به ۱۰ تا ۱۵ سال زندان محکوم شده‌اند.

خردادماه گذشته نیز کشیش ویکتور بت‌تمرز، هادی عسگری،‌ و فلاح محمدی هر یک به ۱۰ سال زندان و امین افشار نادری دیگر نوکیش مسیحی هم به ۱۵ سال زندان محکوم شدند.

اتهام این افراد «اقدام علیه امنیت ملی و تشکیل و اداره گروه‌های خانگی» عنوان شده است.

ناصر نورد گل‌تپه، دیگر نوکیش مسیحی نیز به همراه سه مسیحی تبعه جمهوری آذربایجان، به اتهامی مشابه، هر کدام به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

منصور برجی، سخنگوی «سازمان ماده ۱۸ در زمینه دفاع از حقوق مسیحیان ایران»، روز ۲۲ تیر در گفت‌وگو با رادیو فردا این اتهام‌ها را «واهی» و نشان‌دهنده رویکرد امنیتی جمهوری اسلامی درباره اقلیت‌های دینی دانسته بود.

او تأکید کرده بود که اتهام برخی از این افراد در طول روند بازپرسی تغییر کرده و هیچ مستندی درباره اتهام‌های آنها مطرح نشده است.

آقای برجی همچنین اعلام کرده بود، برخورد با نوکیشان مسیحی با هدف سیاسی انجام می‌شود و این برخوردها بر خلاف موازین حقوقی است.

XS
SM
MD
LG