لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۳

ابتلا به تب کریمه کنگو در ایران؛ «شناسایی ۲۸ مورد ابتلا و مرگ دو تا سه بیمار»


تصویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از دفن یک مورد مشکوک به ابتلا به تب کریمه کنگو
تصویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از دفن یک مورد مشکوک به ابتلا به تب کریمه کنگو

براساس اظهارات مقام‌های وزارت بهداشت ایران، از ابتدای امسال دست کم ۲۸ نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند که دو نفر از آنها در استان‌های هرمزگان و کرمانشاه فوت شده‌اند و یک فرد مشکوک به ابتلا به این بیماری نیز در استان اصفهان فوت شده است.

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، روز یکشنبه هفتم خرداد، در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت که در یک «اتفاق نادر» و به دلیل مشکل فنی در سردخانه کشتارگاه زاهدان، ۱۹ نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شدند.

به گفته آقای گویا، گوشت دام‌های ذبح شده پس از کشتار باید حداقل ۲۴ ساعت در سردخانه می‌ماند تا خطر انتقال بیماری از بین برود اما به علت نقص فنی در سردخانه این کار انجام نشد و این کارگران به این بیماری مبتلا و «در نهایت درمان شدند».

بر اساس این گزارش، همچنین یک نفر در کرمانشاه، یک نفر در زابل و دو نفر در ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان، یک نفر در استان هرمزگان، و یک نفر در شهرستان چادگان در استان اصفهان به این بیماری مبتلا شده‌اند.

در همین حال مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد که یک جوان ساکن شهر «دیزیچه» مبارکه که مشکوک به ابتلا به این بیماری بوده، فوت شده اما هنوز نتایج آزمایش‌های او مشخص نشده است.

کیانوش جهانپور گفت که با این حال هنگام دفن جنازه او، برای احتیاط همه دستورهای بهداشتی و ایمنی رعایت شده است.

به گفته آقای جهانپور، دو بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو نیز رو به بهبودی هستند.

روز گذشته تصاویر و فیلم‌هایی از مراسم تدفین جسد یک فرد مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو در شهر مبارکه منتشر شده بود، که بر اساس این تصاویر، جنازه این فرد در تابوت پلاستیکی پرس شده قرار گرفته و بدون حضور مردم در عمق سه متری زیر زمین دفن شده و روی آن شفته آهک ریخته شده بود.

بیماری تب کريمه کنگو با تب و خون‌ريزی همراه است و از جمله از طريق تماس با دام آلوده انتقال پيدا می‌‌کند. ویروس عامل این بیماری نخستین بار در دو منطقه کریمه و کنگو شناسایی شد و به این دلیل این بیماری به تب کریمه کنگو مشهور است.

سال ۹۴ نیز مواردی از ابتلا به تب کريمه کنگو در ایران گزارش شد و خبرگزاری رويترز به نقل از سازمان بهداشت حيوانات، خبر داد که ابتلا به اين ويروس از روزهای پایانی خردادماه آن سال در نوگاردان مازندران آغاز شده است.

به گفته مقام‌های وزارت بهداشت ایران از سال ۷۹ تاکنون يعنی طی ۱۷ سال گذشته، ۹۸۸ مورد ابتلای انسانی به بيماری تب کريمه کنگو در ايران وجود داشته که بیش از ۱۵۰ نفر از آنها فوت کرده‌اند و ميزان مرگ ناشی از اين بيماری در ايران حدود ۱۵ درصد است.

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، بیماری تب کریمه کنگو در ۳۰ درصد موارد حتی با اقدامات درمانی کشنده است.

آقای گویا در عین حال گفته است که داروی این بیماری در ایران موجود است و چنانچه زود تشخیص داده شود، قابل درمان است.

XS
SM
MD
LG