لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۲

حکم دیوان عالی در زمینه مهاجرت می‌تواند به آرای کلینتون بيافزايد


حضور فعالان مهاجرت در مقابل دیوان عالی آمریکا
حضور فعالان مهاجرت در مقابل دیوان عالی آمریکا

با وجودی که حکم دیوان عالی آمریکا طرح باراک اوباما برای دادن حق اقامت به میلیون‌ها مهاجر را لغو کرد و جمهوری‌خواهان از این تصمیم خوشحالند ولی احساس پیروزی آنها ممکن است فقط تا انتخابات ریاست جمهوری ادامه داشته باشد.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند تاریخ معاصر نشان داده بن‌بست در حل مسئله مهاجرت همواره باعث شده که آمریکایی‌های لاتين‌تبار به دموکرات‌ها رأی دهند. این باعث افزایش آرای هیلاری کلینتون و تضعیف دونالد ترامپ خواهد شد.

در انتخابات قبلی باراک اوباما، رقیب جمهوری‌خواه خود را مجبور کرد یکی از محورهای اصلی برنامه خود در زمینه مهاجرت را تغییر دهد و در نهایت آقای اوباما توانست بخش اعظم آرای لاتين‌تباران که ۱۲ درصد رأی‌دهندگان را تشکیل می‌دهند به خود جلب کند.

مواضع دونالد ترامپ در مورد مهاجران و وعده او به اخراج میلیون‌ها مهاجر و ساختن دیواری در مرز با مکزیک، به شکل چشم‌گیری میزان حمایت از جمهوری‌خواهان را کاهش داده است.

با وجودی که دموکرات‌ها به سرعت نارضایتی خود از حکم دیوان عالی آمریکا را اعلام کردند ولی در عین حال مشخص است که این حکم برای جلب آرای لاتین‌ها شانس آنها را افزايش داده است.

تعداد رأی‌دهندگان لاتین به سرعت رو به افزایش است و تخمین زده می‌شود درانتخابات سال ۲۰۱۶ تعداد آنها به نسبت چهار سال پیش حدود چهار میلیون افزایش یافته و از مرز ۲۷ میلیون نفر عبور کند.

هم اکنون یکی از کرسی‌های دیوان عالی آمریکا خالی است و خانم کلینتون با وعده انتخاب یک قاضی لیبرال که با اصلاح قوانین مهاجرت موافق باشد، می‌تواند موقعیت خود را در میان رأی‌دهندگان لاتین تثبیت کند.

برد بانون یکی از سیاستگذاران حزب دموکرات گفته است: «تصمیم دیوان عالی آمریکا این بحران را تشدید کرد. هر یک از این حوادث تنش را تشدید می‌کند و شرکت رأی‌دهندگان لاتین درانتخابات را افزایش خواهد داد».

پس از صدور حکم دیوان عالی آمریکا فعالان مدافع مهاجران اعلام کردند که با رأی خود در انتخابات ریاست جمهوری و برگزاری اجتماعات گسترده مخالفت با این تصمیم نشان خواهند داد.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید نظرسنجی جدیدی که توسط مؤسسه لاتینو دسیژن انجام شده نشان می‌دهد که نیمی از لاتین‌تباران آمریکا به نسبت انتخابات سال ۲۰۱۲ علاقه بیشتری به شرکت در انتخابات نشان می‌دهند. یکی از کارشناسان این مؤسسه می‌گوید «میزان شرکت لاتین‌تبارها به اندازه سال ۲۰۱۲ و یا بیشتر خواهد بود، چون نتیجه انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند جهت‌گیری ایدئولوژیک دیوان عالی آمریکا پس از انتخابات را تعیین کند».

با توجه به مواضع خصمانه دونالد ترامپ نسبت به رأی‌دهندگان لاتین‌تبار، دموکرات‌ها شکی ندارند که اکثریت آرای این اقلیت را جلب خواهند کرد. هدف آنها این است که تعداد هر چه بیشتری از آنها را به صندوق‌های رأی‌گیری بکشانند و از این طریق جلب بیشتر آرای سفیدپوستان توسط دونالد ترامپ را خنثی کنند.

در عین حال سیاستگذاران هر دو حزب معتقدند که حکم دیوان عالی آمریکا ممکن است باعث شود در ایالت‌هایی مثل آریزونا که معمولاً به جمهوری‌خواهان رأی می‌دهند ولی جمعیت لاتین‌تبار فراوانی دارند، رقابت بین دو نامزد بسیار نزدیک باشد.

جمهوری‌خواهان به خوبی می‌دانند که رأی لاتین‌تبارها بسیار مهم است. پس از شکست میت رومنی در انتخابات سال ۲۰۱۲ پژوهشی که توسط این حزب انجام شد نتیجه‌گیری که جمهوری‌خواهان باید بتوانند تعداد بیشتری از آرای لاتین‌تبارها را جلب کنند و یکی از راه‌های آن استقبال از اصلاح قوانین مهاجرت است.

برخی ازصاحب‌نظران می‌گویند دونالد ترامپ در موضع‌گیری‌های خود نارضایتی لاتین‌تباران را تا حدی که ممکن بود تشدید کرده و بعید است حکم دیوان عالی آمریکا روی افزایش نارضایتی آنها از نامزد جمهوری‌خواهان تأثیر چندانی داشته باشد.

XS
SM
MD
LG