لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

برنامه ارشاد برای تفویض ممیزی کتاب؛ «اولویت با ناشران دولتی و دارای هیئت علمی»


مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد اعلام کرد که واگذاری ممیزی به ناشران از ناشران دولتی و عمومی و ناشرانی که دارای «هیئت علمی و کادر مجرب» هستند، آغاز می‌شود.

محمد سلگی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا که روز شنبه نهم مرداد، منتشر شده، در عین حال گفته است که «کل کار» وزارت ارشاد درباره ممیزی کتاب‌ها به ناشران واگذار نمی‌شود و این کار «نیازمند زمان است».

به گفته آقای سلگی، در گام اول «ترجیحاً» ممیزی به ناشران دولتی و عمومی و همچنین ناشرانی که «دارای هیئت علمی و کادر مجرب» هستند، واگذار می‌شود.

او اضافه کرده که واگذاری ممیزی به این ناشران ابتدا به صورت آزمایشی و در دوره‌های شش ماه تا یک سال انجام می‌شود و اگر عملکرد ناشران در این دوره «مثبت» بود، به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

علی جنتی، وزیر ارشاد ایران، در ماه‌هایی ابتدایی تصدی این سمت یکی از برنامه‌های خود را واگذاری ممیزی به ناشران اعلام کرده بود.

آقای جنتی در یک مورد نیز نظری خلاف گفته‌های خود را بیان کرده و گفته بود که «ممیزی کتاب قبل از انتشار یک اصل حکومت ایران است که به دولت سپرده شده».

در این زمینه حسین نوش آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد ۲۸ تیر ماه، گفته بود که واگذاری ممیزی به ناشران نیاز به تغییر قوانین دارد.

او تأکید کرده بود که ناشران تمایلی برای بر عهده گرفتن ممیزی «نشان نداده‌اند» و «بنابراین همچنان ممیزی کتاب در اختیار وزارت ارشاد است».

پیش از این برخی از ناشران گفته بودند که نمی‌خواهند مسئول سانسور کتاب‌ها باشند و احتمال دارد سپردن این مسئولیت به ناشران، زیان‌های قابل توجهی به صنعت نشر وارد کند.

در مقابل جمع کثیری از نویسندگان نیز با انتشار نامه‌ سرگشاده‌ای پیشنهاد داده بودند که خود نویسندگان مسئولیت کتاب‌شان را بر عهده داشته باشند.

واگذاری ممیزی به استان‌ها

مدیرکل اداره کتاب وزارت ارشاد در سخنان خود همچنین خبر داده است که در یک ماه گذشته در استان‌های یزد، خوزستان و همدان ممیزی کتاب‌ها به کار گروه‌های نظارت در این استان‌ها واگذار شده است.

پیش از این نیز علی شجاعی صائین، مدیر کل سابق اداره کتاب وزارت ارشاد، گفته بود که صدور مجوز نشر کتاب در استان‌های خراسان رضوی، قم، اصفهان، آذربایجان شرقی و کرمان به کارگروه‌های نظارت در این استان‌ها واگذار شده و وزارت ارشاد تنها مجوزهای صادر شده از سوی این کارگروه‌ها را ثبت می‌کند.

در همین حال همایون امیرزاده، مشاور معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، روز ششم مرداد ماه خبر داده بود که با اصلاح شیوه‌نامه صدور پروانه نشر صدور مجوز چاپ مجدد کتاب در خود استان‌ها و در هیئتی متشکل از فعالان نشر و مدیران اداره کل ارشاد استان انجام می‌شود.

مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد در مصاحبه خود همچنین گفت که این اداره به دنبال «قانونمند کردن ممیزی» و به حداقل رساندن اعمال سلیقه شخصی در آن است.

آقای سلگی با بیان اینکه در ممیزی کتاب‌های تخصصی باید از متخصصان آن رشته استفاده کرد، افزود: «برای مثال وقتی قرار است یک کتاب تاریخی مورد بررسی قرار گیرد، ترجیحاً باید شخصی که آن را بازبینی می‌کند، در حوزه‌ی تاریخ تحصیلات و تجربه داشته باشد».

مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد پیش از این در گفت‌وگویی با ماهنامه «شیرازه کتاب» که بخش‌هایی از آن روز دوشنبه ۲۸ دی، در خبرگزاری مهر بازتاب داشته، موارد عجیبی را از سخت‌گیری‌ها در زمینه نشر کتاب را بیان کرده بود.

آقای سلگی از جمله گفته بود که در مورد استفاده از کلمه «شراب» در کتاب‌ها، ممنوعیت‌هایی بود و حتی استفاده از «شراب» با هدف «تقبیح آن» هم مشمول سخت‌گیری شده است.

این مدیر وزارت ارشاد همچنین اعلام کرده بود که «ذکر اسامی حیوانات، اسامی خارجی و [حتی] ذکر اسم رئیس‌جمهور برخی کشورها» هم مشمول برخی سخت‌گیری‌ها شده است.

XS
SM
MD
LG