لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۷

مذاکرات هسته‌ای لوزان؛ ایران و قدرت‌های جهانی به تفاهم دست یافتند

ایران و قدرت‌های جهانی در هشتمین روز مذاکرات هسته‌ای در لوزان سرانجام درباره چهارچوب توافق هسته‌ای به تفاهم رسیدند. بر این اساس فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران مقابل دوربین‌های تلویزیونی بیانیه‌هایی را خواندند که کلیات این تفاهم را مشخص می‌کند. این بیانیه‌ها عنوان می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران محدود خواهد شد تا در قبال آن همه تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برنامه هسته‌ای ایران لغو شود. ایران پذیرفته که تنها در تاسیسات هسته‌ای نطنز غنی‌سازی اورانیوم را انجام دهد، آن هم به صورت محدود. همچنین سایت فردو به یک مرکز تحقیقاتی تبدیل خواهد شد و تمام مواد قابل شکاف از آن خارج می‌شود. راکتور آب سنگین اراک نیز با همکاری بین‌المللی بازطراحی خواهد شد. رئیس جمهوری آمریکا این توافق را یک توافق خوب نامیده که به گفته او مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شود. وزیر امور خارجه آمریکا نیز امروز را روزی بزرگ توصیف کرده است.

در حال حاضر وزیر خارجه ایران، سرگرم دیدارهای دو جانبه با دیگر همتایان خود در گروه پنج به علاوه یک است. دیدار کوتاه آقای ظریف با فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر خارجه آلمان پایان یافته است و پس از وزیر خارجه ایران دیداری با همتای فرانسوی‌اش، لوران فابیوس خواهد داشت.

وزیران خارجه آمریکا، فرانسه و آلمان دور یک میز:

وزیر خارجه چین، هنوز به محل مذاکرات در لوزان نیامده اما مذاکره‌کننده ارشد چین در این مذاکرات، می‌گوید که وزیر خارجه چین، یکشنبه پرکاری را در لوزان سپری خواهد کرد و از جمله با محمدجواد ظریف دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.

شبکه خبری سی‌ان‌ان در خبری فوری به نقل از یک مقام رسمی آمریکایی نوشته است که ایران بر نکاتی کلیدی پافشاری می‌کند که ممکن است دستیابی به تفاهم در مهلت مقرر، یعنی تا روز یازدهم فروردین را به خطر بیندازد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اروپا، روز شنبه، عازم لوزان می شود.

گزارش ها حاکی است که مذاکرات محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران و لوران فابيوس، همتای فرانسوی او در لوزان آغاز شده است.

خبرنگار رادیو فردا در لوزان سوئیس می‌گوید که وزیر خارجه ایران پس از گفت‌وگو با همتای فرانسوی خود، این دیدار را عالی توصیف کرده است. آقای ظریف همچنین گفته است که در این دیدار به پیشرفت‌هایی رسیده‌ایم.

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف پس از دیدار با همتای فرانسوی خود گفته است:« بحث های خوبی با وزيران خارجه آلمان و فرانسه داشتيم . با توجه به اين که دوستان مايلند نقش بسيار مستقيمی هم در راه حل و هم در آينده روابط ايفا کنند نکات خوبی مطرح شد که چگونه می توان کار را پيش برد و مشکلات را حل کرد. »

وزیر خارجه ایران دقایقی پیش در حساب کاربری توئیتر خود یادآور شد که «در مذاکرات، هر دو طرف باید از خود انعطاف‌پذیری نشان دهند. ما [انعطاف‌پذیری] داریم و آماده‌ایم تا به توافقی برسیم که برای همه خوب باشد. ما چشم‌به‌راه آمادگی طرف‌های مقابل هستیم.»

سرگئی ریابکوف، معاون وزارت خارجه روسیه، عصر شنبه، در گفت و گو با خبرگزاری روسیِ اینترفکس، تأیید کرده که قرار است سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه، روز یکشنبه به مذاکرات هسته ای بپیوندد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG