لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

افت درآمدهای نفتی اوپک به کمترین میزان از سال ۲۰۰۴


اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید که درآمدهای خالص صادرات نفت اعضای اوپک در سال گذشته به کمترین میزان از سال ۲۰۰۴ رسیده و در سال جاری این رقم دوباره کاهش خواهد یافت.

این نهاد دولتی آمریکا پیشتر نیز گزارش درآمدهای اعضای اوپک را منتشر کرده بود، گرچه این آمارها شامل ایران نبود.

در گزارش جدید که جمعه پنجم شهریورماه در سایت رسمی این نهاد منتشر شده، آمده است که درآمد خالص صادرات نفت کل اعضای اوپک با کاهشی ۴۶ درصدی، از ۷۳۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ به ۴۰۴ میلیارد دلار در سال گذشته رسید که کمترین میزان طی ۱۲ سال گذشته است.

این گزارش می‌افزاید رقمی که برای درآمدهای خالص نفتی ارزیابی کرده است، تخفیفهایی که ایران برای مشریان نفتی خود از سال ۲۰۱۱ و سنگین شدن تحریمهای غرب داده را لحاظ نکرده است.

بر اساس این گزارش، قیمت نفت از ۱۱۲ دلار در نیمه سال ۲۰۱۴ به ۳۸ دلار در پایان سال ۲۰۱۵ سقوط کرد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین پیش‌بینی می‌کند که درآمدهای خالص نفتی اعضای اوپک در سال جاری با کاهشی دوباره به ۳۴۱ میلیارد دلار سقوط کند و برای سال آینده میلادی به ۴۲۷ میلیارد دلار برسد.

کاهش دوباره درآمدهای اعضای اوپک در حالی است که ایران از ابتدای سال جاری میلادی و با لغو تحریم‌ها تا کنون تولید و صادرات نفت خود را تقریباً به دوران پیش از تحریم‌ها رسانده است.

بر اساس این گزارش، میزان تأثیر منفی افت درآمدهای نفتی بر هر کدام از اعضای اوپک بستگی به سطح وابستگی آنها به درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت و ذخایر ارزی آنها داشته است. برای نمونه سهم صادرات نفت اندونزی از کل صادرات کشور پنج درصد است اما در مورد عراق این رقم ۹۹ درصد است.

بر اساس این گزارش، کشورهایی با ذخایر ارزی بالا مانند کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس شامل عربستان، کویت، امارات و قطر نیز بسیار کمتر از کشورهایی مانند ونزوئلا، عراق و نیجریه از افت قیمت نفت آسیب دیده‌اند.

این گزارش در ادامه می‌گوید که بخشی از آسیب افت درآمدهای نفتی در اعضای اوپک نیز به خاطر برخی مشکلات جنبی از جمله کاهش تولید نفت ایجاد شد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در ادامه می‌گوید که از جمله این مشکلات می‌توان به افت روزانه ۸۰۰ هزار بشکه‌ای تولید و صادرات نفت ایران به خاطر تحریمها در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ابتدای ۲۰۱۶ یا توقف فعالیت‌های همکاری شرکت‌های خدماتی خارجی با دولت ونزوئلا به خاطر ناتوانی این کشور برای پرداخت بدهی‌های خود به این شرکت‌ها اشاره کرد.

همچنین افت چشمگیر تولید نفت لیبی و نیجریه به خاطر جنگ‌های داخلی از مواردی است که بر درآمد این کشورها و در نهایت کل درآمد نفتی اوپک تأثیر داشته است.

اعضای اوپک روی هم رفته روزانه ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کنند که برابر ۳۵ درصد کل نفت تولیدی جهان است.

XS
SM
MD
LG