لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۱

کاخ سفید: انتظار می‌رود اوباما مصوبه تمدید تحریم‌های ایران را تأیید کند


کاخ سفید آمریکا می‌گوید به نظر نمی‌رسد تمدید قانون تحریم‌های ایران موسوم به داماتو، تداخلی با توافق هسته‌ای ایران داشته باشد، و انتظار می‌رود باراک اوباما، مصوبه کنگره در این زمینه را تأیید کند.

اریک شولتز روز جمعه ۲ آذر، در واکنش به تصویب طرح تمدید تحریم‌های ایران در سنای آمریکا، گفت که معتقد نیستیم تمدید تحریم‌های ایران ضروری بود، اما در عین حال معتقدیم که این مصوبه تداخلی با برجام نخواهد داشت.

او همچنین گفت که انتظار می‌رود رئیس‌جمهور این مصوبه را تأیید کند.

گزارش سمیرا قرایی در مورد تمدید تحریم های ایران را بشنوید
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:18 0:00
لینک مستقیم

طرح تمدید قانون تحریم‌های ایران پس از آنکه با مخالفت تنها یک رأی در مجلس نمایندگان به تصویب رسید، با ۹۹ رأی موافق و بدون حتی یک رأی مخالف از تصویب سنا هم گذشت و به این ترتیب تحریم‌های ایران پس از تأیید رئیس‌جمهور تا ۲۰۲۶ برقرار خواهد بود.

ایران از زبان مقام‌های مختلف از جمله رهبر جمهوری اسلامی، تمدید تحریم‌های تصریح شده در این قانون را نقض صریح توافق هسته‌ای می‌داند، گرچه به گفته برخی ناظران تحریم‌های برشمرده در این قانون در شمار تحریم‌های هسته‌ای نیست و تداخلی با برجام ندارد.

کاخ سفید روز چهارشنبه، پیش از رأی‌گیری سنا در مورد این طرح گفته بود که باراک اوباما در صورت تصویب آن در سنا آن را مورد مطالعه قرار می‌دهد و پس از در خصوص امضا کردن آن تصمیم خواهد گرفت.

اعتبار قانون فعلی تحریم‌های ایران روز ۱۱ دی به پایان می‌رسد. این قانون از سال ۱۹۹۶ و در دولت بیل کلینتون اجرایی شد و بر اساس آن، سرمایه‌گذاری بیشتر از ۲۰ میلیون دلار در صنایع ایران به ویژه در صنایع انرژی ممنوع است.

کنگره آمریکا پیشتر در سال ۲۰۰۶ به تمدید ۱۰ ساله این تحریم‌ها رأی داده بود و با رأی اخیر کنگره، این قانون تا سال ۲۰۲۶ تمدید شده است.

XS
SM
MD
LG