لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۶

پرسپولیس قهرمانی‌اش در لیگ برتر را سه هفته زودتر تثبیت کرد


تیم فوتبال پرسپولیس با پیروزی دو بر صفر مقابل ماشین‌سازی تبریز، قهرمانی خود را در لیگ برتر فوتبال ایران مسجل کرد.

در فاصله سه هفته تا پایان لیگ برتر، پرسپولیسی‌ها ۶۲ امتیازی شدند تا نتایج دیدارهای باقی مانده، تاثیری در تعیین تیم قهرمان نداشته باشد.

این دهمین قهرمانی پرسپولیس در تاریخ لیگ‌های سراسری فوتبال ایران است. پرسپولیس اولین جام را سال ۱۳۵۰ با آلن راجرز انگلیسی به دست آورد.

استانکو پوکله پوویچ از کرواسی دومین مربی خارجی بود که با پرسپولیس به قهرمانی رسید و هموطنش برانکو ایوانکوویچ هم موفق شد پرسپولیس را قهرمان کند.

بیوک وطنخواه، علی پروین و افشین قطبی دیگر مربیانی هستند که با سرخپوشان تهران به مقام قهرمانی لیگ‌ سراسری ایران دست یافتند و در این بین پروین با سه جام، بهترین رکورد را در اختیار دارد.

ماشین‌سازی تبریز که بعد از دو دهه به لیگ برتر بازگشته بود، با این باخت سقوطش به دسته پایین‌تر قطعی شد.

بازی در تبریز برگزار شد و ایوانکوویچ از وجود فرشاد احمدزاده به دلیل مصدومیت بی‌بهره بود. در سمت مقابل نیز پیام صادقیان به همین علت حضور نداشت.

در ابتدای نیمه دوم حسین زرگر داور بازی دچار مصدومیت شد تا پیروز سیف‌الله‌پور قضاوت بازی را بر عهده بگیرد.

در ترکیب ماشین‌سازی مهدى اسلامى، ادسون هنریکه، سعید مهدى‌پور، امین حاج‌محمدى، کاخابر کاخاشویلى، امین قاسمى‌نژاد، سعید قائدى‌فر، حمید على عسگرى، محمد رحمتی (حسین ابراهیمی) حامد پاکدل (شهاب زاهدی) و عزیز ابراهیموف (فردین عابدینی) بازی کردند.

برای پرسپولیس علیرضا بیرانوند، سیدجلال حسینی، محمد انصاری، حسین ماهینی، صادق محرمی، کمال کامیابی‌نیا، محسن مسلمان (سامان نریمان جهان)، سروش رفیعی (حمیدرضا طاهرخانی) علی علیپور، وحید امیری (احسان علوان‌زاده) و مهدی طارمی به میدان رفتند و قهرمانی تیم‌شان را رقم زدند.

علی علیپور در شروع بازی، فقط به سی ثانیه زمان نیاز داشت تا تیمش را به گل برساند.

در نیمه دوم هم مهدی طارمی از روی نقطه پنالتی، گل دوم تیمش را به ثمر رساند تا خودش هم در جدول گلزنان به ساسان انصاری ۱۵ گله برسد.

نکته عجیب این که هفته گذشته وقتی طارمی ضربه پنالتی در لیگ قهرمانان آسیا را از دست داد، برانکو در نشست خبری گفت تا زمانی که سرمربی پرسپولیس هستم، طارمی پنالتی نخواهد زد.

پرسپولیس با غلبه بر ماشین سازی ضمن تثبیت قهرمانی، صاحب نوزدهمین برد شد و همزمان برای نوزدهمین بار دروازه‌اش را در لیگ امسال بسته نگه داشت.

در هیچ کدام از ادوار لیگ‌های شانزده تیمی ایران، هیچ تیمی بیش از ۱۹ برد نداشته و اگر سرخپوشان در یکی از سه بازی آینده برنده شوند، پرسپولیس رکورد بیشترین بردها را در تاریخ لیگ‌های شانزده تیمی کشور نصیب خود خواهد کرد.

در جدول رده‌بندی لیگ برتر، رقابت برای کسب عنوان دوم بین استقلال تهران و تراکتورسازی تبریز همچنان ادامه خواهد داشت.

پایین جدول هم سیاه‌جامگان، صبا قم و سایپا تلاش می‌کنند تا در لیگ برتر بمانند و به سرنوشت ماشین‌سازی دچار نشوند.

XS
SM
MD
LG