لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

حاشیه‌های یک کنفرانس خبری طولانی و مملو از جمعیت


نشست ولادیمیر پوتین با نمایندگان رسانه‌های در مسکو، همواره مورد توجه است. روز جمعه گفت‌وگوی پایانی او با رسانه‌ها در سال جاری میلادی بود. نشستی ‌چند روزی به دلیل مراسم تدفین سفیر روسیه که در ترکیه ترور شده بود، به تعویق افتاد.

کنفرانس خبری طولانی و مملو از جمعیت ولادیمیر پوتین، نه تنها به دلیل اینکه رهبر روسیه در آن از مواضع این کشور سخن می‌گفت، بلکه به دلیل نحوه اداره آن هم، موضوعی جالب بود.​

آقای پوتین وارد سالنی شد که صدها نفر در آن حاضر بودند، و به همراه او دمیتری پسکوف، مشاور مطبوعاتی‌اش نشسته بود که مسئولیت اداره جلسه را بر عهده داشت.

ماراتن آغاز شد. سؤال اول به یکی از خبرنگاران با سابقه کرملین داده شد، اما بقیه خبرنگاران باید برای به دست آوردن فرصت سؤال از رهبر روسیه، از راه‌های مختلفی استفاده می‌کردند.

خبرنگار روزنامه گاردین در مسکو با انتشار این عکس، به طنز ابراز تأسف می‌کند که پلاکارد خود را در خانه جا گذاشته است.

حاضران در این نشست مطبوعاتی از راه‌های مختلف برای جلب توجه دمیتری پسکوف استفاده می‌کنند. این یکی از نمونه‌های آن است که تصویر آقای پوتین در کنار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا و ماری لوپن رهبر راستگرایان فرانسه دیده می‌شود.

شرکت‌کننده دیگری عکسی بالای سر برده بود که روی آن نوشته بود: «از من درباره دیکتاتوری بپرس»

برخی خبرنگاران تنها نام رسانه خود را بالای سر بردند. اما گروهی دیگر موضوع مورد نظر خود را روی کاغذ نوشته بودند. مثل این مورد که می‌پرسد رود ولگا به کجا می‌رود؟

اما ابتکار عمل در این کنفرانس آنجا به اوج خود رسیده که یک خبرنگار اینگونه می‌خواست فرصت سؤال کردن را پیدا کند. شاید درباره صنعت خودرو یا اوقات فراغت کودکان.

کمتر از سه ساعت گذشته بود. هنوز خبرنگاران تلاش می‌کردند. وقتی دمیتری پسکوف تنها به یک سوی سالن نگاه می‌کرد و فرصت می‌داد، رئیس‌جمهور روسیه با خنده به او گفت «دیکتاتوروار» عمل می‌کند. همه خندیدند و سؤال بعدی به سوی دیگر سالن داده شد.

یک شرکت‌کننده هم در این نشست خبری با این علامت از مردم روسیه تشکر می‌کرد.

این خبرنگار هم که در طول این کنفرانس خبری به صورت زنده توئیت می‌کرد، در مقطعی نوشت که حوصله‌اش از پاسخ‌های طولانی سر رفته و با این عکس‌ها نگاهی به دور و بر خود می‌اندازد.

دیگری هم بر روی کاغذ زردی نوشته که سؤالش مودبانه است! (انسان‌های مودب توصیفی برای سربازانی است که شبه‌جزیره کریمه را تصرف کردند و پس از آن این منطقه به روسیه الحاق شد)

کنفرانس خبری نزدیک چهار ساعت به طول انجامید؛ برخی اوقات این نشست‌های آقای پوتین بیشتر هم طول می‌کشد.

خبرنگار روزنامه گاردین در مسکو در یکی از آخرین توئیت‌هایش از این کنفرانس نوشته: «خبرنگاری داد زد می‌توانم درباره عشق بپرسم؟ و آقای پوتین پاسخ داد عشق سریع به نفرت تبدیل می‌شود و درخواست او را رد کرد».

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG