لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

ابراز امیدواری پوتین به بهبود روابط با آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ


ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، روز جمعه در آخرین نشست مطبوعاتی خود در سال ۲۰۱۶ میلادی، ابزار امیدواری کرد که به رغم التزام دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به تقویت زرادخانه هسته‌ای این کشور، روابط فرسایشی دو کشور در دوران ریاست جمهوری او بهبود یابد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین در کنفرانسی خبری در روز جمعه سوم دی ماه که نزدیک به چهار ساعت به طول انجامید، ضمن کم‌اهمیت شمردن نگرانی‌ها در مورد حمایت دونالد ترامپ از گسترش توانایی‌های هسته‌ای آمریکا، از رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تمجید کرد.

او گفت که روابط دو کشور، «نمی‌توانست بدتر از این باشد» و ابراز امیدواری کرد که با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، روابط دو کشور بهبود یابد.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین از آخرین خبری خود در سال جاری میلادی، برای طعنه زدن به رقبای دموکرات آقای ترامپ که روسیه را مسئول تأثیرگذاری بر روند انتخابات آمریکا از طریق رخنه به حساب‌های ایمیلی خود می‌دانند، استفاده کرد.

آقای پوتین در این زمینه گفت که دموکرات‌ها که در همه جبهه‌ها بازنده شده‌اند تلاش می‌کنند مقصران را در جایی دیگر پیدا کنند. آنها در حال تحقیر خود هستند، و باید بدانند که چطور می‌شود شرافتمندانه باخت.

او در عین حال در پاسخ به سؤالی درباره اتهام‌های باراک اوباما در مورد نقش روسیه در هک ایمیل‌های مقام‌های حزب دموکرات، گفت که حاضر به افشای جزئیات یک بحث محرمانه نیست.

رئیس‌جمهور روسیه ادامه داد که مهم‌ترین چیز محتوای ایمیل‌هایی است که هکر به افکار عمومی ارائه کرده‌اند، و دموکرات‌ها باید به خاطر «دست‌کاری‌هایی» که ایمیل‌ها افشاگر آن بوده‌اند، از شهروندان آمریکایی عذرخواهی کنند.

او افزود که دستگاه حاکمه کنونی آمریکا و رهبران دموکرات‌ها در تلاشند که سرزنش‌ها در مورد شکست خود را به شاخص‌ها بیرونی توجه دهند.

موضوع دخالت روسیه در انتخابات آمریکا از طریق هک و کمک به افشای ایمیل‌های مقام‌های ارشد دموکرات در پیش و پس از انتخابات ماه نوامبر خبرساز بود.

پیش از انتخابات، دموکرات‌ها موضوع هک و افشای ایمیل‌های خود را به روسیه نسبت می‌دادند و حتی دونالد ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی گفت که گرچه فکر نمی‌کند روسیه در این موضوع دست دارد، اما اگر روسیه به ۳۰ هزار ایمیل مفقود شده هیلاری کلینتون دسترسی دارد، بهتر است آن را افشا کند.

پس از انتخابات اما چند نهاد امنیتی آمریکا، از جمله سازمان اطلاعات مرکزی و نیز پلیس فدرال آمریکا، روسیه را به دست داشتن در افشای ایمیل‌های هک‌شده از حزب دموکرات متهم کردند، و گفته شد ایمیل‌هایی از مقام‌های حزب جمهوری‌خواه هم هک شده، اما افشا نشده است.

این گزارش‌ها با واکنش رئیس‌جمهور منتخب و مشاورانش روبه‌رو شده، و روسیه نیز پیشتر در موارد تلاش برای مداخله در انتخابات آمریکا را رد کرده است.

بحران سوریه از دیگر موضوعاتی بود که ولادیمیر پوتین در کنفرانس خبری چهار ساعته خود به آن پرداخت، و در این زمینه یادآور شد که از نگاه او «لازم است گفت‌وگوها برای آتش‌بس در سراسر سوریه آغاز شود، و پس از آن گام‌های واقعی در مسیر دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای این موضوع برداشته شود».

او در این زمینه به گفت‌وگوهای قزاقستان اشاره کرد و افزود که کشورش به همراه ایران و ترکیه، و نیز حکومت بشار اسد، توافق دارند که آستانه، پایتخت قزاقستان، می‌تواند محل برگزاری دور جدیدی از گفت‌وگوهای صلح سوریه باشد.

سه کشور ایران، ترکیه و روسیه، سه‌شنبه گذشته، ۳۰ آذر، در مسکو نشستی سه‌جانبه در موضوع سوریه برگزار کردند، در پایان آن در بیانیه‌ای مشترک بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم و لزوم حل بحران سوریه از راه‌های سیاسی تأکید کردند.

آنها همچنین اعلام کردند که پیشنهاد رئیس‌جمهور قزاقستان را برای میزبانی نشستی مورد از سرگیری مذاکرات صلح سوریه مد نظر قرار می‌دهند.

پس از برگزاری نشست مسکو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش به این نشست به عنوان تلاش چندجانبه دیگری برای رسیدن به صلح پایدار در سوریه نگاه می‌کند، و اگر این نشست تأثیرات مثبتی بر وضعیت سوریه داشته باشد، آمریکا از آن استقبال می‌کند.

در مورد نشست آستانه، رئیس‌جمهور روسیه پیشتر گفته بود که با میانجیگری ترکیه در حال تلاش برای از سرگیری مذاکرات میان حکومت سوریه و مخالفانش است، و محل احتمالی چنین مذاکراتی پایتخت قزاقستان خواهد بود.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، به تازگی گفته بود که در حال برنامه‌ربزی برای برگزاری مذاکرات صلح سوریه در بهمن امسال در ژنو سوئیس است، و گفته بود که این موضوع را در نشست سه‌جانبه مسکو، پیگیری خواهد کرد.

با این حال تا کنون اظهار نظری از او در مورد احتمال از سرگیری مذاکرات صلح در آستانه منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG