لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۵

ترامپ: آمریکا باید توان هسته‌ای خود را به طور عمده تقویت کند


دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب آمریکا
دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب آمریکا

دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب آمریکا روز پنجشنبه تاکید کرده است که ایالات متحده تا زمانی که جهان در خصوص مساله تسلیحات هسته‌ای «بر سر عقل بیاید» می‌بایست توان هسته‌ای خود را به طور عمده تقویت کند و آن را گسترش دهد.

به گزارش رویترز، در حالی دونالد ترامپ موضوع تقویت زرادخانه هسته‌ای آمریکا را مطرح کرده است که پیشتر در روز پنجشنبه ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، نیز بر تقویت زرادخانه هسته‌ای و سلاح‌های استراتژیک روسیه تاکید کرده بود.

دونالد ترامپ روز پنجشنبه در توییتر خود نوشته است: ایالات متحده (آمریکا) تا زمانی که جهان در مساله هسته‌ای بر سر عقل بیاید، می‌بایست به طور عمده توانایی هسته‌ای خود را تقویت کرده و گسترش دهد.»

دونالد ترامپ توضیح بیشتری در این خصوص نداده است، اما رویترز می‌گوید یک سخنگوی رییس جمهوری منتخب تصریح کرده است: اشاره آقای ترامپ به تهدید‌ها در زمینه تکثیر و گسترش سلاح‌های هسته‌ای و ضرورت مقابله با آن به ویژه توسط سازمان‌های تروریستی، مناطق بی‌ثبات و دولت‌های سرکش است.

جیسن میلر اضافه کرده است: آقای ترامپ همچنین بر ضرورت نوسازی توانایی قدرت بازدارندگی به عنوان یکی از راه‌های حیاتی برای دستیابی به صلح، تاکید کرده است.

رویترز می‌گوید، در یک دهه آینده عمر مفید بسیاری از تسلیحات هسته‌ای آمریکا یعنی؛ موشک‌های بالستیک زیر دریایی، بمب افکن‌ها و موشک‌های زمینی به پایان می‌رسد و براورده‌هایی که نهادهای مستقل انجام داده‌اند نشان می‌دهد که آمریکا برای نوسازی تسلیحات هسته‌ای خود نیازمند یک هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری طی ۳۰ سال آینده است.

در همین حال، ولادیمیر پوتین نیز گفته است: ما می بایست توان بالقوه و نیروهای های استراتژیک هسته ای خودرا تقویت کنیم، به ویژه در حوزه توسعه موشک‌هایی که توانایی لازم را برای رخنه در سیستم‌های دفاع ضدموشکی دارند.

دونالد ترامپ روز ۲۰ ژانویه (کمتر از یک ماه دیگر) به طور رسمی به عنوان رییس جمهوری آمریکا سوگند یاد خواهد کرد. آقای ترامپ درجریان مبارزات انتخاباتی خود بر ضرورت تقویت نیروهای نظامی آمریکا تاکید کرده بود.

XS
SM
MD
LG