لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

پوتین: هدف از ترور سفیر روسیه اخلال در همکاری‌ها بر سر سوریه است


 ولادیمیر پوتین
ولادیمیر پوتین

آندری کارلوف، سفیر روسیه در آنکارا روز دوشنبه به ضرب گلوله کشته شد و در واکنش به این سوء قصد ولادیمیر پوتین گفته‌است، ترور آقای کارلوف برای ایجاد اخلال در جریان عادی سازی در روابط بین دو کشور و همچنین همکاری‌ها بر سر در سوریه است.

شامگاه دوشنبه سفیر روسیه در جریان بازدید از یک گالری هنری در آنکارا به ضرب گلوله کشته شد. این در حالی است رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، عامل سوءقصد را یک عضو پلیس ضد شورش آنکارا معرفی کرده است.

بیشتر بخوانید: سفیر روسیه در یک سوءقصد در آنکارا کشته شد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در یک برنامه تلویزیونی پس از ترور آندری کارلوف گفته است: بدون تردید اقدام مجرامانه‌ (که در آنکارا) صورت گرفت اقدامی تحریک آمیز است با هدف اخلال در عادی سازی روابط روس‌ها و ترک‌ها و همچنین اخلال در تلاش‌های صلح روسیه، ترکیه و ایران بر سر سوریه است.

رییس جمهوری روسیه گفته است: تنها می‌توان یک پاسخ به این اقدام داد و آن این است که جنگ علیه تروریسم را تشدید کرد و راهزنان (نتیجه این اقدامات) را احساس خواهند کرد.

ولادیمیر پوتین گفته است که روسیه یک تیم تحقیقاتی به آنکارا اعزام خواهد کرد. به گزارش رویترز رجب طیب اردوغان در گفت‌و‌گوی تلفنی شامگاه دوشنبه خود با ولادیمیر پوتین با حضور کار‌شناسان روسی موافقت کرده است.

رییس جمهوی روسیه گفته است: ما باید بدانیم کارگردانان این قتل چه کسانی بوده‌اند.

رجب طیب اردوغان نیز دوشنبه گفته است که با ولادیمیر پوتین به صورت تلفنی گفت‌و‌گوی کرده است و هردو آنها مشترکا معتقدند که ترور سفیر روسیه با هدف اخلال در روابط دو کشور صورت گرفته است.

به گزارش رویترز آقای اردوغان در پیامی که از تلویزیون پخش شد، اظهارداشت: روابط روسیه و ترکیه برای منطقه حیاتی است و کسانی که در صدد ضربه به زدن به روابط دو کشور هستند به اهدافشان نخواهند رسید.

در همین حال، گزارش ها حاکی است که ضارب آندری کارلوف توسط نیروهای امنیتی کشته شده است.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه روز دوشنبه در مورد ضارب سفیر روسیه در آنکارا گفته است: ضارب مولود مرت آلتین تاش متولد سال ۱۹۹۴ بود که در منطقه سوکه در شهر آیدین به دنیا آمده است. ضارب در آنکارا و در مرکز پلیس این شهر فعالیت می‌کرده است.

در حالی که پیشتر برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که ضارب به هنگام ترور در حال انجام وطیفه نبوده است، آقای سلیمان سویلو اشاره ای به این موضوع نداشته و مشخص نیست که او چگونه در محل حضور داشته است.

روسیه از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند و در مقابل ترکیه حامی مخالفان در سوریه است. طی روز‌های اخیر نیروهای دولتی سوریه با حمایت روس‌ها و شبه نظامیان شیعه توانستند شهر حلب را تصرف کنند.

روسیه و ترکیه هفته گذشته توانستند به توافقی برای آتش بس در حلب و خروج شورشیان دست یابند. این در حالی است که روز گذشته تظاهراتی در ترکیه درحمایت از مخالفان حکومت بشار اسد برگزار شده بود.

در همین حال وزیران دفاع و وزیران امور خارجه سه کشور ایران، روسیه و ترکیه روز سه‌شنبه ۳۰ آذر در مسکو دو نشست جداگانه در مورد بحران سوریه و وضعیت حلب برگزار خواهند کرد.

ترامپ: همه باید ترور سفیر روسیه را محکوم کنند

ترور آندری کارلوف در آنکارا واکنش‌های بین المللی درپی داشته است.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب آمریکا این ترور را محکوم کرده و گفته است: ما به خانواده و بستگان آندری کارلوف، سفیر روسیه در آنکارا که به دست یک تروریست اسلامگرای افراطی ترور شد، تسلیت می‌گوییم.

آقای ترامپ اضافه کرده است: ترور یک سفیر نقض همه قوانین متمدانه است و باید توسط همه محکوم شود.

جان کری، وزیر امور خارجه، نیز در بیانیه‌ای قتل سفیر روسیه را محکوم کرده و از آمادگی آمریکا برای کمک به روسیه و ترکیه در انجام تحقیقات در این مورد خبر داده است.

در همین زمینه ، جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم ترور سفیر روسیه را محکوم کرده است.

XS
SM
MD
LG