لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۸

عربستان سعودی ۴۶ تن را در ارتباط با حمله تیرماه گذشته در مدینه بازداشت کرد


مأموران پلیس عربستان در صحنه انفجاری در مجاورت مسجدالنبی در ۱۴ تیر ۹۵
مأموران پلیس عربستان در صحنه انفجاری در مجاورت مسجدالنبی در ۱۴ تیر ۹۵

عربستان سعودی روز یکشنبه اعلام کرد که ۴۶ تن از اعضای یک هسته شبه‌نظامی را که مسئول بمب‌گذاری انتحاری تابستان سال گذشته در مجاورت مسجدالنبی در شهر مدینه شناخته شده‌اند، بازداشت کرده است.

بر پایه گزارش رویترز به نقل از وزارت کشور عربستان سعودی، این مظنونان که شامل شهروندان سعودی و اتباع خارجی می‌شوند، در شهر جده بازداشت شده‌اند.

در حمله‌ای انتحاری که در نیمه تیرماه ۹۵ در پارکینگ مجاور مسجدالنبی، از اماکن مقدس مسلمانان در شهر مدینه، روی داد دو مأمور پلیس سعودی کشته شدند، و گزارش رویترز حاکی از آن است که سه عامل انتحاری هم در این حمله جان خود را از دست داده‌اند.

پیشتر در ۱۸ تیرماه ۹۵، تنها چهار روز پس از این حادثه، مقام‌های عربستان سعودی اعلام کردند که ۱۲ تبعه پاکستانی و هفت تبعه سعودی را در ارتباط با این حمله بازداشت کرده‌اند.

با این حال مشخص نشده در میان گروهی که به تازگی در جده بازداشت شده‌اند، اتباع چه کشورهای دیگری دیده می‌شوند.

مسئولیت این اقدام انتحاری را تاکنون هیچ گروهی بر عهده نگرفته و وزارت کشور عربستان هم گرچه به عضویت بازداشت‌شدگان در یک هسته شبه‌نظامی اشاره کرده، اما مشخصاً از هیچ گروهی نام نبرده است.

در عین حال گروه حکومت اسلامی یا داعش، از نیمه سال ۲۰۱۴ به این سو، مسئولیت چندین بمب‌گذاری را در عربستان سعودی بر عهده گرفته که عموماً هدف آنها اقلیت شیعه عربستان سعودی، یا مأموران امنیتی و پلیس این کشور بوده است.

سال گذشته آسوشیتدپرس در گزارشی در این باره نوشته بود که عربستان که از متحدان آمریکا در ائتلاف بین‌المللی علیه گروه داعش است، به یکی از اهداف حملات این گروه تبدیل شده و بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، شاهد ۲۶ حمله تروریستی بوده است.

در تیرماه گذشته همزمان با انفجار انتحاری در مجاورت مسجدالنبی، چند حمله انتحاری دیگر هم در نزدیکی یک مسجد شیعیان در شهر قطیف روی داد، که کشته‌ای بر جا نگذاشت. در آن زمان مهاجمان حملات قطیف سه جوان حدوداً ۲۰ ساله معرفی شدند که هر سه از فعالان مخالف حکومت عربستان سعودی بودند.

XS
SM
MD
LG