لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۶

مولوی عبدالحمید: اکثر اهل سنت با وجود گلایه‌ها به روحانی تمایل دارند


مولوی عبدالحمید روز
مولوی عبدالحمید روز

مولوی عبدالحمید، روحانی سرشناس اهل سنت، اعلام کرد که اکثر جامعه اهل سنت با وجود «گلایه‌‌ها»از دولت یازدهم، متمایل به حسن روحانی هستند و ابراز امیدواری کرد در صورت انتخاب مجدد روحانی، تلاش بیشتری برای رفع مشکلات صورت گیرد.

به گزارش وب‌سایت سنی‌آنلاین، مولوی عبدالحمید روز شنبه در دیدار با محمود صادقی، نماینده تهران گفت که جامعه اهل سنت «با وجود گلایه‌‌ها» از دولت یازدهم، پس از مشورت‌ها و تبادل‌نظرعلما و نخبگان، به این نتیجه رسیده‌اند که در دولت حسن روحانی فضا به نسبت دولت محمود احمدی‌نژاد «مقداری آزادانه‌تر» بوده است.

او در این دیدار تأکید کرد «بنابراین تمایل اکثر اهل سنت به آقای روحانی است».

این روحانی برجسته اهل سنت اضافه کرد: «به اعتقاد جامعه اهل سنت، دولت یازدهم علی‌رغم مشکلات و نقاط ضعفی که داشته است، اما نقاط قوت آن بیشتر بوده است که امیدواریم اگر دولت فعلی مجدداً روی کار بیاید در راستای رفع مشکلات و نقاط ضعف تلاش‌های بیشتری انجام دهد».

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین از محقق نشدن برخی از خواسته‌ها و مطالبات جامعه اهل سنت در دولت حسن روحانی انتقاد کرد.

او در این باره به مواردی چون «عدم به‌کارگیری اهل سنت در وزارتخانه‌ها و مدیریت‌های کلان کشوری»، «به کارگیری بسیار اندک شایستگان اهل سنت در مدیریت‌های استانی»، «عدم حمایت اصلاح‌طلبان از اهل سنت در هنگام مواجهه با مشکلات، علی‌رغم حمایت جامعه اهل سنت از این دولت»، «وجود تبعیض» و «ناتوانی و عملکرد ضعیف برخی از وزرای دولت یازدهم» اشاره کرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان روز جمعه، ۱۵ اردیبهشت، نیز «مشارکت در مدیریت‌های کلان کشور» و «تأمین آزادی‌های مذهبی» را از مهم‌ترین خواسته‌های جامعه اهل سنت از رئیس‌جمهور آینده ایران برشمرده بود.

او در این روز در خطبه‌های نماز جمعه اهل سنت زاهدان، تأکید کرد که باید رئیس‌جمهوری را انتخاب کنیم که اهل سنت را نه در شعار و حرف بلکه در عمل به عنوان «شهروند درجه یک» قبول داشته باشد.

او افزود که «ایران تنها متعلق به سنی یا شیعه یا فارس نیست، بلکه متعلق به همه اقوام و مذاهب است. و وحدت و امنیت پایدار ملی در گرو رفع تبعیض و نگاه یکسان به همه ملت مردم است».

مولوی عبدالحمید روز شنبه نیز از «اِعمال سلیقه‌های قدرتمندانه» با هدف محدود کردن «آزادی ادیان و مذاهب» انتقاد کرد.

این روحانی برجسته اهل سنت افزود: «اگرچه ما با دراویش هیچ نقطه مشترک اعتقادی نداریم، اما از تخریب عبادتگاه‌های آنان به شدت ناراحت شدیم».

در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ مناطق سنی‌نشین شامل کردستان، سیستان و بلوچستان و ترکمن صحرا بیشترین رأی را به حسن روحانی دادند.

در روزهای گذشته وب سایت سنی آنلاین پیش از این خبر داده بود که «نخبگان سیاسی و مذهبی» اهل سنت روز یکشنبه توافق کرده‌اند، با تشکیل یک «شورای راهبردی»، پس از تبادل‌نظر با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره «مطالبات اساسی، و مشکلات اهل سنت» در مورد حمایت از آنها تصمیم‌گیری کنند.

اخیراً گزارش‌هایی نیز از دیدار برخی روحانیون ارشد اهل سنت ایران با ابراهیم رئیسی نامزد اصولگرای انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر شد که در آن حاضران در نشست از «برخوردهای سلیقه‌ای با اهل سنت» انتقاد کرده بودند.

خبرگزاری‌های اصولگرا در گزارش‌های خود از این نشست اظهارات بخشی از حاضران را در حمایت از آقای رئیسی بازتاب دادند. مولوی نذیر احمد سلامی، نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان، نیز از ابراهیم رئیسی اعلام حمایت کرده است.

اهل سنت در ایران از برخی حقوق اجتماعی از جمله امکان تصدی سمت‌های بالای دولتی محروم بوده‌اند، گرچه در سال ۹۴ صالح ادیبی به عنوان نخستین سفیر کرد اهل سنت در ویتنام و کامبوج منصوب شد.

در دولت حسن روحانی همچنین عماد حسینی از نمایندگان اهل سنت مجلس هشتم، به عنوان معاون وزیر نفت مشغول به کار است.

پیش از این نیز گزارش‌هایی درباره محدودیت‌ها برای روحانیون اهل سنت در ایران منتشر شده است.

وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در اسفندماه گذشته گزارش داده بود که امام جمعه اهل سنت زهدان، جز سفر به تهران، «امکان سفرهای داخلی و خارجی» ندارد و دیگر روحانیون اهل سنت در نقاط دیگر ایران نیز «اجازه سفر به استان سیستان و بلوچستان ندارند».

مولوی عبدالحمید در سال‌های گذشته بارها هنگامی که قصد خروج از کشور برای شرکت در نشست‌های مذهبی را داشته ممنوع‌الخروج شده است.

وی اما در اسفند ۹۵ برای شرکت در «کنفرانس مجمع فقهی» به مکه سفر کرده و در مصاحبه‌ای گفت که ایران و عربستان «دو کشور مهم، استراتژیک و تاثیرگذار در جهان اسلام و در سطح معادلات بین‌المللی» هستند و باید با همکاری سایر کشورهای اسلامی مشکلات مسلمانان را از طریق گفت‌وگو حل و فصل کنند.

XS
SM
MD
LG