لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۸

انتقاد امام جمعه اهواز از «انتقال آب خوزستان به استان‌های همجوار»


محسن حیدری٬ امام جمعه اهواز، گفته است که شورای عالی آب کشور «به منظور تامین آب آشامیدنی»، اجازه انتقال آب استان خوزستان را به شش استان مجاور داده، و حجم سالیانه آب انتقالی از استان خوزستان یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون متر مکعب است.

آقای حیدری روز یک‌شنبه ۲۴ بهمن، به خبرگزاری «میزان» گفته است که این حجم آب در شرایطی انتقال داده می‌شود که حجم آب آشامیدنی این شش استان در سال ۳۴۰ میلیون متر مکعب است.

امام جمعه اهواز همچنین از وجود طرح‌هایی خبر داده که در صورت اجرا٬ میزان آب خروجی استان خوزستان تا ۱۰ برابرافزایش می‌دهد.

به گفته او ساخت سد بر روی چند رودخانه استان خوزستان از جمله طرح‌هایی است که در صورت اجرا٬ حجم سالیانه انتقال آب از این استان را به دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر می‌رساند.

آقای حیدری از استان‌های کرمان٬ اصفهان٬ قم و چند استان دیگر به عنوان استان‌هایی یاد کرده، که آب‌‌های انتقالی از خوزستان عمدتاً به آنها منتقل می‌شود. استان‌هایی که هیچ‌یک با خوزستان مرز مشترک ندارند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرده «این [حجم از] آب به بهانه آب شرب منتقل می‌شود ولی عملاً برای مصارف کشاورزی و فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد».

امام جمعه اهواز همچنین از وضعیت تأمین برق ساکنان استان خوزستان و مدیریت محیط زیست این استان انتقاد کرده و گفته است که مقام‌های مسئول «آ‌ن طور که باید نسبت به خوزستان توجه ندارند و گله ما از آنها از همین جهت است».

او در بخش دیگری از سخنان خود گفته است که «هنوز در اهواز مشکل فاضلاب داریم و عمده فاضلاب این شهر به کارون ریخته می‌شود و همراه پساب‌های٬ نیشکر آلودگی کارون را افزایش می‌دهد».

ساکنان استان خوزستان سال‌هاست که دچار پدیده ریز‌گرد‌ها٬ کمبود آب و قطع برق شده‌اند به طور مجموع این عوامل روز شنبه باعث قطع آب و برق در ۱۱ شهر این استان و تعطیلی مدارس و اداره‌های آن شد.

بنا بر گزارش‌ها، بر اثر شدت وجود ریزگردها، مه سنگین و رطوبت بالای هوا چهار نیروگاه برق خوزستان از مدار خارج شدند و برخی تصفیه‌خانه‌های آب نیز از کار افتادند.

پیش از این و در روز هشتم بهمن نیز پس از وقوع توفان گرد و غبار در ۱۰ شهر استان خوزستان، برق و آب و اینترنت در اهواز قطع شد و اداره‌ها و مدارس این شهر تعطیل شدند.

مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس روز یکشنبه با انتشار بیانیهای از دولت خواسته‌ به جای اکتفا به «عذرخواهی و تصویب اعتبارات صوری»، جلسه فوری و اضطراری در این زمینه تشکیل دهد.

فریدون حسنوند٬ رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما از اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای تأمین فوری ژنراتورهای برق در شهرهای استان خوزستان خبر داده است.

آقای حسنوند همچنین گفته است که «در جلساتی که دیروز و امروز با حضور مقام‌های ذیربط و نمایندگان مجلس برگزار شد، کمیته نیرو از طرف کمیسیون انرژی مجلس به استان خوزستان اعزام می‌شود».

موضوع ریزگردها در استان خوزستان در شرایطی خبرساز شده که وقوع پدیده گرد و غبار در تعدادی از استان‌های غربی و شرق ایران در سال‌های گذشته بارها باعث تعطیلی مدارس و ادارات آنها شده است.

قطع برق و آب و تعطیلی مدارس و ادارات ۱۱ شهر استان خوزستان بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌ها داشته و نمایندگان این استان در مجلس در اعتراض به این وضعیت در جایگاه هیئت رئیسه مجلس تجمع کردند.

XS
SM
MD
LG