لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۲

اعلام جنگ علیه پوکمون‌ها


محبوبیت وسیع بازی کامپیوتری «پوکمون گو» که علاقه‌مندان آن با کمک تلفن‌های موبایلشان در هر نقطه‌ای می‌توانند مشغول بازی شوند، اعتراض شدید و گسترده‌ای را برانگیخته است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی می‌نویسد که شاکیان می‌گویند بازی در اماکن يادبود و مذهبی بی‌احترامی به آنهاست و از همه کشورهای جهان خواسته‌اند این بازی را ممنوع کنند.

اما آیا ممنوع کردن این بازی که شرکت‌کنندگان در آن به وسیله تلفن موبایل خود به شکار موجودات کارتونی می‌روند در برخی مکان‌ها و محدوده‌ها واقعاً عملی است؟

چه مکان‌هایی علیه پوکمون اعلام جنگ کرده‌اند؟

این اماکن عبارتند از املاک و ساختمان‌های خصوصی، ساختمان‌ها و ادارات دولتی، بناهای تاریخی و دیدنی و اماکن یادبود و مذهبی .

موزه اردوگاه مرگ آشویتس، موزه یادبود هولوکاست در برلین و موزه یادبود هیروشیما در ژاپن همه شکایت دارند که گروهی از بازدیدکنندگان به جای توجه به حوادث تاریخی مهمی نظیر این رویدادها در این اماکن با تمرکز روی تلفن موبایل به دنبال موجودات کارتونی این بازی «پیکاچوس» می‌گردند.

دولت‌های ایران و عربستان سعودی کاملاً این بازی را ممنوع کرده‌اند.

ایران به فاصله چند روز پس از عرضه این بازی آن را ممنوع کرد. چرا که مقام‌های ایرانی معتقدند اپلیکیشن این بازی می‌تواند آدرس‌های واقعی را شناسایی کند، و بنابراین از آن می‌توان برای جاسوسی استفاده کرد. ولی جوانان با استفاده از وی پی ان (شبکه‌های خصوصی مجازی) با پنهان نگاه داشتن هویت خود از این بازی استفاده می‌کنند.

در عربستان سعودی عالی‌ترین مرجع مذهبی کشور با صدور فتوایی نسخه جدید بازی پوکمون را ممنوع کرده و اعلام کرد که با قمار بازی شباهت زیادی دارد و به نظر می‌رسد براساس فرضیه تکامل طراحی شده که با آموزه‌های اسلام در تضاد است.

در کشورهای دیگر نیز هشدار داده شده که شرکت در این بازی می‌تواند جان مردم را به خطر بیاندازد. به عنوان مثال در کشور بوسنی هشدار داده شده که مردم با ورود به مناطقی که در طول جنگ داخلی یوگسلاوی مین‌گذاری شده‌اند جان خود را به خطر نیاندازند. از قرار معلوم بسیاری از نقاطی که در نقشه راهنمای بازی پوکمون تعیین شده‌اند در جوار مناطق مین‌گذاری شده قرار دارند.

نقاطی که محل بازی هستند چگونه تعیین می‌شوند؟

یکی از جذابیت‌های اصلی بازی «پوکمون گو» این است که شخصیت‌های کارتونی آن در شکل و قیافه‌هايی مثل ماهی و یا اژدها، ناگهان به صورت مجازی در اطراف کاربران ظاهر شده و خود را در دوربین موبایل آنها نشان می‌دهند. این بازی در عین حال مشترکان را تشویق می‌کند تا با سرکشی به مکان‌های دیدنی و معروف که با عنوان «پوکستاپ» و یا «جیم» مشخص شده‌اند، محیط اطراف خود را بشناسند.

بازیکنان با خريد و جمع‌آوری ابزارهایی که این بازی در اختیار آنها قرار می‌دهد، می‌توانند اهداف خود را شناسایی کرده و در این نقاط آنها را به جنگ یکدیگر بفرستند.

نقاطی که در این بازی علامت‌گذاری شده‌اند توسط شرکت طراح آن به نام نیانتیک در کالیفرنیا تعیین شده‌اند. این شرکت از اطلاعات میدانی یک بازی قدیمی به نام «اینگرس» استفاده کرده که مشارکت‌کنندگان با استفاده از نقشه چی پی اس می‌توانند در سطح شهر نقاط مورد نظر را شناسایی کنند. شرکت نیانتیک بر اساس پیشنهادهای بازیکنان فهرست اولیه مکان‌های مورد نظر را گسترش داده است.

پوکمون کجا ظاهر می‌شود؟

پوکمون‌ها در هر لحظه و در هر نقطه‌ای می‌توانند روی صفحه موبایل مشارکت‌کنندگان ظاهر شوند. شخصیت‌های کارتونی این بازی بدون هیچ قاعده‌ای ظاهر می‌شوند ولی معمولاً ظهور آنها ممکن است به نقطه‌ای که شما در آن قرار دارید مرتبط باشد. مثلاً کاراکترهایی که شبه ماهیان هستند معمولاً در اطراف رودخانه‌ها و دریاچه‌ها ظاهر می شوند.

آیا می‌توان نقطه‌ای را از دسترسی پوکمون مصون کرد؟

به این بستگی دارد که آیا این نقطه در نقشه بازی پوکمون به عنوان یک «پوکستاپ» و یا «جیم» تعیین شده است یا نه؟ و درعین حال آیا موجودات بازی در آنجا ظاهر شده‌اند یا نه؟

درخواست از شرکت طراح این بازی برای حذف نقاطی که در این فهرست هستند غیرممکن است. خالقان پوکمون نمی‌توانند نقاط مشخصی را به سرعت از نقشه اماکن این بازی حذف کنند. ولی در زمانی که اپلیکیشن بازی به‌روز می‌شود، می‌توانند برخی نقاط را حذف و یا نقاط جدیدی را به نقشه آن بیافزایند.

در تازه‌ترین مورد از تجدید نقشه این بازی، بناهای یادبود هیروشیما و موزه قربانیان هولوکاست در شهر برلین از فهرست اماکن آن حذف شدند. ولی جلوگیری از ظاهر شدن موجودات کارتونی این بازی در اماکن و نقاطی که خواستار ممنوعیت پوکمون هستند، بسیار دشوارتر است.

این کار مستلزم تغییر اساسی در الگوریتم بازی است که برای طراحان آن کار بسیار پردردسری است.

شرکت ژاپنی پوکمون، صاحب تجاری این محصولات پرطرفدار، اعلام کرد که شرکت نیانتیک مشغول کار برای بهبود الگوریتم این بازی است.

XS
SM
MD
LG