لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۶

آمانو در گفت‌وگو با لوموند: ایران جز یک مورد جزئی به همه تعهداتش عمل کرده است


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید از زمان اجرایی شدن برجام، ایران جز یک مورد جزیی در ارتباط با ذخیره مجاز آب سنگین، به تمام تعهدات خود در چارچوب توافق اتمی پایبند بوده است.

در گفت‌وگویی با روزنامه فرانسوی لوموند که روز شنبه منتشر شده، آقای آمانو تأیید کرده است که تعهداتی که در چارچوب برجام برای ایران در نظر گرفته شده «بدون مشکل مشخصی» رعایت شده است.

بر اساس گزارش رویترز مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در عین حال گفته است که تنها مورد جزئی از زمان اجرایی شدن برجام افزایش جزئی ذخیره آب سنگین ایران در ماه فوریه بود که «بلافاصله به ایران اطلاع داده شد تا تمهیدات لازم در مورد آن اجرا شود».

رویترز یادآور شده که بر پایه توافق ایران و شش قدرت جهانی ایران مجاز نیست بیش از ۱۳۰ تن ذخیره آب سنگین داشته باشد. ماده‌ای که برای فعالیت رآکتورهایی چون اراک که ایران به بازسازی آن متعهد شده کاربرد دارد.

با این حال بر پایه سندی محرمانه که توسط این خبرگزاری مشاهده شده، نزدیک به یک ماه پس از اجرایی شدن برجام، در ماه فوریه، آژانس مطلع شده که ذخیره آب سنگین ایران ۹۰۰ کیلوگرم بیش از حد مجاز است.

رویترز اظهارات کنونی آقای آمانو را تأییدی بر یافته‌های خود در این زمینه ارزیابی کرده گرچه از قول او در گفت‌وگو با لوموند نوشته است که «به جز این مورد می‌توانم تأیید کنم تهران به تعهدات خود پاییند بود و ایرانی‌ها در حال انجام آنچه به جامعه جهانی وعده دادند هستند».

بر اساس اعلام هفته گذشته سازمان انرژی هسته‌ای روسیه، «روس اتم»، ایران در ماهی که گذشت ۳۸ تن آب سنگین به روسیه تحویل داده است.

به جز روسیه آمریکا از آغاز اجرایی شدن برجام به دنبال خرید آب سنگین ایران بود، به رغم مخالفت کنگره با این موضوع، در اواخر تیرماه اعلام شد که مبادله ۳۲ تن آب سنگین بین ایران و آمریکا، در بندر سوهار کشور عمان انجام شده است.

ایران در اردیبهشت امسال اعلام کرد که برای نگهداری و عرضه مازاد آب سنگین خود انباری را در عمان تدارک دیده و میزان مازاد بر ۱۳۰ تن آب سنگین توافق شده را به این کشور منتقل می‌کند.

XS
SM
MD
LG