لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

تأکید رئیس‌جمهور افغانستان بر لزوم «اصلاحات اساسی» در دستگاه‌های امنیتی


محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان، با انتشار پیامی در واکنش به حوادث خون‌بار روزهای اخیر در این کشور، ضمن اذعان به لزوم «اصلاحات اساسی» در دستگاه‌های امنیتی، از تشکیل هیئتی برای بررسی درگیری پلیس و معترضان در روز جمعه خبر داد.

در پیام ویدئویی آقای غنی که همزمان متن آن در سایت ریاست جمهوری افغانستان منتشر شد، تأکید شده که «کاستی‌هایی در کار مسئولان وجود دارد» و «باید اصلاحاتی اساسی هم در دستگاه‌های امنیتی و هم در سایر ادارات انجام شود».

رئیس‌جمهور افغانستان تصریح کرده که چنین اصلاحاتی به زودی عملی خواهد شد، و همچنین وعده داده است که «با کسانی که در انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌اند، در هر سطحی، برخورد قاطع صورت گیرد».

پس از انفجار مرگبار روز چهارشنبه دهم خرداد که ۹۰ کشته و بیش از ۴۵۰ زخمی بر جای گذاشت، کابل پایتخت افغانستان صحنه تجمعاتی بود که در آن معترضان به با متهم کردن مقام‌های دولتی به «بی‌کفایتی» در تأمین امنیت، خواهان کناره‌گیری رئیس‌جمهور و رئیس اجرایی دولت افغانستان شدند.

این اعتراض‌های روز جمعه به مواجهه خشونت‌بار میان نیروهای پلیس و معترضان کشید و دست کم چهار کشته به جا گذاشت، پس از آن روز شنبه اعلام شد که دولت افغانستان به بستن خیابان‌های مرکزی شهر کابل و تشدید تدابیر امنیتی متوسل شده است.

روز شنبه هم انفجار چند بمب در مراسم خاکسپاری سالم ایزدیار فرزند نایب رئیس سنای افغانستان که در اعتراض‌های روز جمعه در کابل جان خود را از دست داد، چندین کشته و ده‌ها زخمی به جا گذاشت.

آقای غنی در پیام خود از «برخورد مسئولانه» نایب رئیس سنا با این حادثه تشکر کرده، و آن را «درخور جایگاه یکی از رهبران کشور» توصیف کرده است.

رئیس‌جمهور افغانستان همچنین خبر داده که هیئتی ویژه متشکل از دادستانی کل افغانستان و خانواده‌های قربانیان مأمور به بررسی حادثه روز جمعه شده تا به شناسایی آمران و عاملان تیراندازی بپردازد.

همزمان عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان هم هدف از حوادث اخیر را «ایجاد تفرقه بین اقوام مختلف» توصیف کرده است.

آقای عبدالله که خود روز شنبه در مراسم خاکسپاری سالم ایزدیار حضور داشت، سه انفجار در حاشیه این مراسم را «انتحاری» اعلام کرد و گفت که تحقیقات دستگاه‌های امنیتی در این مورد ادامه دارد.

به گزارش بخش افغانستان رادیو آزادی، رئیس اجرایی دولت افغانستان همچنین در واکنش به خواست معترضان برای کناره‌گیری او و رئیس‌جمهور، گفت که اگر امنیت با کنار رفتن او تأمین شود، حاضر به کناره‌گیری است، اما ابراز اطمینان کرد که بحران جاری افغانستان با استعفای او حل نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG