لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۵

آزار جنسی، دو درصد از گزارش‌های آزار کودکان در ایران را تشکیل می‌دهد


چند خودروی متعلق به سرویس اورژانس اجتماعی ایران (۱۲۳)
چند خودروی متعلق به سرویس اورژانس اجتماعی ایران (۱۲۳)

رئیس اورژانس اجتماعی کشور با تأکید بر اینکه برخی از موارد آزار جنسی کودکان پنهان می‌ماند، اعلام کرد که از حدود ۲۷ هزار گزارش آزار کودکان به این مرکز در سال گذشته، حدود دو درصد مربوط به آزار جنسی بوده است.

حسین اسدبیگی روز شنبه ۲۴ تیر، در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرد که از دو هزار و ۷۶۵ مورد کودک آزاریِ گزارش شده به مراکز حضوری اورژانس اجتماعی، ۱۰۴ مورد مربوط به «سوءاستفاده جنسی» بوده است.

او گفت که تعداد پسر و دختر در این آمار برابر بوده و پسران نیز در معرض تهدید سوءاستفاده جنسی قرار دارند.

به گفته آقای اسدبیگی، همچنین چهار درصد از دو هزار و ۷۶۵ مورد گزارش شده کودک آزاری به مراکز حضوری اورژانس اجتماعی، یعنی ۱۱۱ مورد، مربوط به آزار جنسی و جسمی همزمان بوده است.

او همچنین گفت که دو و سه دهم درصد از ۱۳ هزار و ۷۲۶ مورد کودک آزاری گزارش شده به خط تلفن ۱۲۳، مربوط به آزار جنسی بوده است.

با محاسبه آمار مطرح شده توسط این مقام سازمان بهزیستی مشخص می‌شود که از موارد کودک‌آزاری گزارش شده به خط تلفنی ۱۲۳ حدود ۳۱۶ مورد مربوط به آزار جنسی بوده است.

با محاسبه این آمار همچنین مشخص می‌شود که از ۲۶ هزار و ۵۹۲ گزارش آزار کودکان که به اورژانس اجتماعی اعلام شده، آزار جنسی ۵۳۱ مورد یعنی حدود دو درصد را شامل می‌شود.

در ایران به ندرت آمار دقیقی از آزار جنسی کودکان منتشر می‌شود و انتشار عمومی چنین آماری در جمهوری اسلامی به نوعی جزو خطوط قرمز سازمان‌ها و رسانه‌ها به شمار می‌رود.

همچنین به گفته کارشناسان، بسیاری از موارد آزار جنسی کودکان پنهان می‌ماند.

در این زمینه رئیس اورژانس اجتماعی کشور نیز ضمن ارائه این آمار اعلام کرد که «متأسفانه برخی موارد کودک‌آزاری جنسی در خانواده‌ها مکتوم (پنهان) می‌ماند».

آقای اسدبیگی اضافه کرد: «خانواده‌ها کمتر اجازه می‌دهند که کسی از کودک‌آزاری جنسی فرزندشان مطلع شود و خودشان موضوع را حل و فصل می‌کنند و مایل نیستند ارگان‌های دولتی مانند اورژانس اجتماعی در این زمینه مداخله کند».

پس از کشته شدن آتنا اصلانی موضوع تجاوز و آزار جنسی کودکان بار دیگر در رسانه‌های ایران مطرح شده است.

آتنا اصلانی، دختری هفت ساله در پارس آباد مغان در استان اردبیل، از ۲۸ خرداد مفقود شده بود و ۱۹ تیر جسدش پیدا شد.

خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌اند که مردی متأهل آتنا را آزار جنسی داده و در نهایت او را به قتل رسانده است.

این اتفاق واکنش‌های بسیاری داشته و تعداد زیادی از مقام‌های جمهوری اسلامی، هنرمندان و چهره‌های شناخته شده به آن واکنش نشان داده‌اند.

در این زمینه صادق لاریجانی، رئیس‌ قوه قضائیه، نیز روز شنبه در دستوری به رئیس دادگستری استان اردبیل خواستار رسیدگی «با سرعت و خارج از نوبت» به این پرونده و «تسریع در مجازات قانونی» متهم شد.

کشته شدن آتنا اصلانی همچنین موضوع آموزش کودکان برای جلوگیری از آزار جنسی را در رسانه‌های ایران مطرح کرده است.

در همین حال شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، با اشاره به این حادثه در کانال تلگرامی خود نوشت که اگر کودکان آموزش نبینند در برابر این رفتارها آسیب‌پذیرند.

سیاوش شهریور، سرپرست دفتر اجتماعی استانداری تهران، روز یکشنبه، ۲۱ خرداد، بدون ارائه جزئیات خبر داده بود که برای نخستین بار طرح «پیشگیری از آزارهای جنسی کودکان» در استان تهران تهیه شده و به زودی رونمایی خواهد شد.​

موضوع آموزش کودکان برای جلوگیری از آزارهای جنسی، از سوی برخی از گروه‌های تندروی مذهبی در ایران مورد انتقاد قرار گرفته است.

از جمله در حالی که برخی از مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس می‌گویند، بخشی از آموزش‌های سند ۲۰۳۰ یونسکو «با هدف جلوگیری از تجاوز و حفظ حریم شخصی افراد» است، اجرای این سند پس از اعتراض رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او متوقف شده است.

XS
SM
MD
LG