لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

بهره‌برداری از منابع عظیم گرمای طبیعی زیرِ زمین در چین


سینوپک، شرکت بزرگ دولتی انرژی چین، صدها چاه در سرتاسر این کشور برای یافتن نفت حفر کرده است اما تلاش‌هایش کاملاً بی‌نتیجه بوده است. با این حال این چاه‌ها که عمق آنها به یک مایل می‌رسد، گرچه به نفت منجر نشدند، اما آماده رساندن گرمای طبیعی زمین به خانه ها هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که دو سوم برق مورد نیاز چین به وسیله سوختن زغال سنگ در نیروگاه‌ها تأمین می‌شود، گرمای مورد نیاز تقریباً تمام خانه‌ها در ناحیه‌ای در شمال این کشور که ۴۰۰ هزار نفر سکنه دارد از درون چاه‌هایی در عمق ۱۵۰۰ متری سطح زمین تأمین می‌شود.

مدیر بخش زمین گرمایی سینوپک در این منطقه می‌گوید این فرآیند بستگی به گردش آب روان دارد. به گفته او «آب به درون این چاه های زیرزمینی پمپاژ می‌شود و پس از رسیدن به درجه حرارت حدود ۷۰ درجه سانتیگراد به درون سیستم گرمایش هدایت می‌شود».

اگرچه چین از منابع عظیم گرمایی زیرزمینی بهره می‌برد اما بخش زیادی از این منابع که کمتر از نیم درصد انرژی مصرفی این کشور بزرگ است، هنوز بدون استفاده باقی مانده است.

پروژه‌های زمین گرمایی سینوپک در چین بیش از ۴۰ درصد تعداد کل خانه‌هایی را که در این کشور به وسیله انرژی زمین گرمایی تغذیه می‌شوند، شامل می‌شود.

در سال ۲۰۰۹، سینوپک و شرکت ایسلندی «آرکتیک گرین انرژی» که به عنوان پیشرو در زمینه استفاده از انرژی درونی زمین شناخته می‌شود، ۵۸ میلیون دلار در این پروژه در شمال چین سرمایه‌گذاری کردند که منجر به حفر حدود ۷۰ چاه شد.

به گفته یک مقام مسئول در سینوپک، ایسلند دارای منابع منحصر به فردی است که دمای آنها به ۲۵۰ درجه سانتیگراد می رسد. این دما به حدی است که می تواند برای راه‌اندازی نیروگاه‌ها به کار رود. در چین، دمای درونی چاه‌ها به ندرت از ۱۵۰ درجه سانتیگراد بالاتر می‌رود که در نهایت مناسب سیستم‌های گرمایشی خانه‌ها است.

سینوپک که در سال‌های اخیر از سقوط قیمت نفت و کاهش رشد اقتصادی چین لطمه خورده است، سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر شامل انرژی خورشیدی، بادی، و زمین گرمایی را افزایش داده است.

این شرکت تأسیسات زمین گرمایی در ۱۶ استان چین دارد که قابلیت گرمایش خانه‌ها و کارخانه‌هایی با مساحت کل حدود ۴۰ میلیون متر مربع را دارد که باعث جلوگیری از انتشار حدود ۳ میلیون تن گاز کربنیک در هوا می‌شود. این قابلیت می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا که بخش‌های زیادی از شمال چین را درگیر کرده داشته باشد.

سینوپک می‌گوید این منطقه را با حذف سیستم‌های گرمایش مبتنی بر زغال‌سنگ که در سرتاسر این کشور رایج است تبدیل به نخستین شهر بدون دود چین کرده است.

سینوپک در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰ بیست شهر بدون دود دیگر در این کشور ایجاد کند.

هدف این شرکت افزایش ده برابری در منابع زمین گرمایی، رشد تولید برق از منابع زمین گرمایی به ۵۳۰ مگاوات تا سال ۲۰۲۰ و سه برابر شدن مساحت ساختمان‌هایی است که گرمایش آنها از انرژی درونی زمین است.

مدیر مرکز تحقیقات انرژی دانشگاه شیامن نسبت به موفقیت این پروژه خوشبین نیست. او می‌گوید انرژی زمین گرمایی پاک است اما نسبت به انرژی باد و خورشید هزینه‌های آن بسیار بالاتر است و ممکن است بدون حمایت دولت به سرانجام نرسد.

XS
SM
MD
LG