لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۸

برنامه ایران برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیاردی در انرژی‌های تجدیدپذیر


تصویری از یکی از نیروگاه‌های برق در ایران
تصویری از یکی از نیروگاه‌های برق در ایران

ایران در نظر دارد با سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۳۰ ظرفیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر را به ۷۵۰۰ مگاوات برساند.

حمید چیت‌چیان وزیر انرژی ایران در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ در لندن گفته است که اولین مناقصه برای یک پروژه تولید برق تجدیدپذیر تا پایان سال جاری برگزار خواهد شد.

به گفته وی، تا پنج سال آینده ۵ هزار مگاوات برق از منابع تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، بادی و زیست توده تولید خواهد شد و تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۲۵۰۰ مگاوات دیگر به این حجم اضافه خواهد شد.

بلومبرگ در گزارشی که جمعه ۲۵ تیرماه منتشر کرده است می‌نویسد که بعد از لغو تحریم‌ها و افزایش صادرات و درآمدهای نفتی ایران، اکنون جمهوری اسلامی می‌تواند دوباره پذیرای سرمایه‌گذاری‌های خارجی باشد.

وزیر انرژی ایران به این خبرگزاری گفته است که ایران در نظر ندارد درآمدهای نفتی خود را صرف پروژه‌های تولید برق از منابع تجدیدپذیر کند، بلکه همه سرمایه مورد نیاز توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد.

ظرفیت تولید برق ایران هم اکنون ۷۵ هزار مگاوات است که سهم انرژی تجدیدپذیر از این میزان بسیار ناچیز است.

چیت چیان در ادامه گفته است که طی شش ماه گذشته که تحریم‌ها لغو شده‌اند حداقل ۱۵۰ هیات خارجی از نقاط مختلف جهان به ایران سفر کرده‌اند تا بازار ۷۸ میلیون نفری آن را ارزیابی کنند.

به گفته وی ایران مذاکرات با بزرگ‌ترین بازیگران صنعت انرژیهای تجدیدپذیر در جهان مانند «وستاس» و «زیمنس» را آغاز کرده است.

بلومبرگ می‌نویسد که خوان آراتوس رئیس بخش فروش شرکت وستاس ماه گذشته اعلام کرده بود که ایران می‌تواند بازار مهم جدیدی برای پروژه‌های انرژی بادی این شرکت باشد. شرکت ایران خودرو نیز اخیرا مذاکراتی با شرکت ال جی کره جنوبی برای تولید مشترک ماشین‌های برقی آغاز کرده است.

این گزارش با استناد به گفته‌های محمدحسن حبیب الله‌زاده کاردار جمهوری اسلامی ایران در لندن می‌افزاید که در دوران تحریم‌ها جذب سرمایه‌ها راکد بود، اما اکنون دوباره جریان پیدا کرده است. به گفته وی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های سرمایه‌گذاری ایران حوزه برق است. «بیشتر نیروگاههای ایران عمری بالای ۴۰ سال دارند و نیاز به تعمیر و بهینه سازی آن‌ها است. دولت کلا برای هفت سال آینده در نظر دارد در صنعت برق کشور ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند».

این گزارش از قول چیت چیان می‌افزاید که در میان انرژیهای تجدیدپذیر ۳ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی، هزار مگاوات نیروگاه بادی در چند مرحله احداث خواهد شد. وی گفته است که ایران همچنین در نظر دارد برق از منابع زیست توده و زمین گرمایی تولید کند.

هم اکنون بیش از ۸۰ درصد برق ایران توسط نیروگاههای حرارتی با سوخت گاز و محصولات نفتی تولید می‌شود.

XS
SM
MD
LG