لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۶

تهران دوم و سوم یهمن میزبان رئیس‌جمهور چین خواهد بود


استقبال رئیس‌جمهور چین از حسن روحانی، در سفر سال گذشته روحانی به شانگهای
استقبال رئیس‌جمهور چین از حسن روحانی، در سفر سال گذشته روحانی به شانگهای

پس از انتشار گزارش‌ها درباره سفر شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین به ایران، عربستان سعودی و مصر، سفیر ایران در پکن خبر داده است که رئیس‌جمهور چین، دوم و سوم بهمن ماه و «در صدر یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی» به تهران سفر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی اصغر خاجی روز جمعه ۲۵ دی، گفت که بررسی مسائل مهم منطقه‌ای و همچنین ارزیابی توافق‌ها و پروژه‌های مشترک به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی و انرژی، از جمله برنامه‌های این سفر است.

به گفته آقای خاجی، دو طرف در زمینه «تعاملات صنعتی، همکاری در خصوص طرح احیای جاده ابریشم، توسعه همکاری‌های مربوط به حمل و نقل از جمله طرح‌های ریلی و بنادر و همچنین تعاملات حوزه علوم و تکنولوژی» با یکدیگر مذاکره کنند.

در همین حال پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران نیز اعلام کرد که در این سفر «اسناد متعدد» همکاری و موافقتنامه‌هایی در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، حقوقی و فرهنگی میان دو کشور به امضا خواهد رسید.

به گفته این وب‌سایت، رئیس‌جمهور چین را در این سفر سه معاون نخست‌وزیر، شش وزیر و «هیئت بزرگی از بازرگانان و رسانه‌ها »همراهی می‌کنند.

این نخستین سفر شی جین پینگ به ایران است و پس از حدود ۱۴ سال از سفر جیانگ زمین، رئیس‌جمهور اسبق چین، به تهران انجام می‌شود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در اردیبهشت‌ماه سال گذشته سفری به شانگهای در چین داشت و در جریان شرکت در نشست «کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا» (سیکا) خواستار افزایش روابط اقتصادی، امنیتی و سیاسی کشورهای آسیایی شده بود.

بر اساس آمار اداره گمرگ چین، این کشور اولین شریک اقتصادی ایران در طول چند سال اخیر بوده و حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۴ میلادی به ۵۲ میلیارد دلار رسیده است.

رئیس‌جمهور چین قبل از عزیمت به تهران به عربستان سعودی و مصر سفر خواهد کرد.

این سفر در اوج تنش میان تهران و ریاض بر سر اعدام نمر باقر النمر، روحانی شیعه، و متعاقب آن حمله به سفارت عربستان سعودی در ایران و قطع روابط دو کشور انجام می‌شود.

چین با اعزام هیئتی دیپلماتیک به تهران و ریاض به ریاست ژان مینگ، معاون وزیر خارجه این کشور، خواستار کاهش تنش‌ها میان دو کشور، برای حفظ ثبات در منطقه شده بود.

چین در عین حال یکی از کشورهای گروه ۵+۱ است که پس از مذاکراتی طولانی، شش ماه قبل در وین به توافق اتمی با ایران دست یافتند.

XS
SM
MD
LG