لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

گزارش‌های ضد و نقیض در مورد انفجاری در چابهار در آستانه نوروز


در حالی که برخی منابع خبری در ایران از انفجار یک «بمب صوتی» در چابهار در روز شنبه ۲۹ اسفند، خبر داده بودند، شبکه العربیه بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که گروه «انصار الفرقان» روز یکشنبه به جشن نوروز «نظامیان» ایرانی در منطقه چابهار حمله کرده است.

براساس این گزارش گروه «انصار الفرقان» در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار وب‌سایت العربیه قرار گرفته، اعلام کرد که روز یکشنبه «تجمع نیروهای ایرانی» را در منطقه اقتصادی چابهار هدف قرار داده است.

در این گزارش اشاره‌ای به جزئیات این حمله و تلفات آن نشده است. رسانه‌های ایرانی اما گزارشی دراین باره منتشر نکرده‌اند.

خبرگزاری فارس خبر داده بود که انفجار یک «بمب صوتی» در محدوده «تیس» چابهار در ساعت ۲۱ روز شنبه ۲۹ اسفند ۹۴، منجر به مجروح شدن یکی از شهروندان شده است.

با این حال احمدعلی موهبتی، فرماندار چابهار، گزارش‌ها درباره انفجار «بمب صوتی» دراین شهر را تکذیب کرده و گفته بود که بر اثر پرتاب «نارنجک دست‌ساز» از سوی چند جوان، یک مادر به همراه فرزندش زخمی شده‌اند.

حامدعلی مبارکی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، اما در سخنانی متفاوت به خبرگزاری ایرنا گفته بود که انفجار« ترقه به جا مانده از چهارشنبه سوری» در منطقه آزاد چابهار باعث زخمی شدن یک پسر بچه چهار ساله، یک مرد و یک زن شده است.

گروه «انصار الفرقان» سال ۹۳ اعلام کرده بود که به قطار باربری سپاه پاسداران حمله کرده اما مقامات جمهوری اسلامی این ادعا را تکذیب کردند.

این گروه در سال‌های گذشته همچنین مسئولیت حمله به تعدادی از مرزبانان ایرانی را پذیرفته است.

وزارت اطلاعات ایران پیش از این اعلام کرده بود که هشام عزیزی معروف به ابوحفص البلوشی، فرمانده گروه «انصار الفرقان»، و دو نفر از همراهانش در روز چهارشنبه، دوم اردیبهشت ۹۴، در استان سیستان و بلوچستان کشته شده‌اند.

براساس گزارش‌ها، گروه «انصار الفرقان» از اتحاد دو گروه «انصار ایران» و «فرقان» به وجود آمده است.

گروه «انصار ایران» یکی از شاخه‌های جدا شده از گروه «جندالله» پس از اعدام عبدالمالک ریگی، رهبر این گروه، است.

استان سیستان و بلوچستان که با کشورهای پاکستان و افغاستان هم مرز است طی چند سال اخیر شاهد مواردی چون بمبگذاری و حمله مسلحانه به نیروهای امنیتی و انتظامی بوده است.

در آذر ماه سال ۸۹ یک انفجار انتحاری در شهرستان چابهار در میان دسته‌های عزاداری تاسوعا موجب کشته شدن دستکم ۳۸ نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر شده بود.

XS
SM
MD
LG