لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۷

تلاش‌های اصولگرایان برای حضور متحد در انتخابات اسفند


غلامعلی حدادعادل و مرتضی آقا تهرانی
غلامعلی حدادعادل و مرتضی آقا تهرانی

دبیرکل جبهه پایداری، خبر داد که از روز پنجشنبه پنجم آذر، غلامعلی حدادعادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس و محمد رضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، به ترکیب جلسات وحدت اصولگرایان اضافه شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی آقا تهرانی گفت که تا پیش از اضافه شدن این دو چهره، «جلسات وحدت اصولگرایان» با حضور نمایندگان این جبهه، حزب مؤتلفه اسلامی و جمعیت ایثاگران برگزار شده است.

به گفته دبیرکل جبهه پایداری، محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، محمدعلی موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، و محمد تقی مصباح یزدی «مرجع حل اختلاف اصولگرایان» هستند.

مرتضی آقا تهرانی گفت: «البته عده‌ای از همان روز اول که هنوز با دوستان اصولگرا نشست‌هایی را برگزار نکرده بودیم، می‌گفتند جبهه پایداری زیر میز توافقات اصولگرایان می‌زند، اما هرگز این طور نیست».

پیش از این لطف‌الله فروزنده، سخنگوی جمعیت ایثارگران، خبر داده بود که جلسه مشترک محمد یزدی، محمدعلی موحدی کرمانی، و محمدتقی مصباح یزدی برگزار شده است.

رسانه‌های ایران از آقای مصباح یزدی به عنوان «پدر معنوی جبهه پایداری» نام می‌برند. این گروه از منتقدان مدیریت علی لاریجانی، رئیس مجلس هستند و در انتخابات مجلس نهم نیز فهرستی جداگانه از فهرست گروه‌های اصولگرا ارائه کردند.

علاوه بر جبهه پایداری، که در آن شماری از چهره‌های دولت‌های محمود احمدی‌نژاد حضور دارند، برخی از اعضای جبهه یکتا متشکل از تعدادی دیگر از چهره‌های نزدیک و وزیران رئیس‌جمهور سابق ایران، نیز اعلام کرده‌اند که در رقابت‌های انتخابات مجلس حضور پیدا می‌کنند.

با حال حمید رضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، گفته است: «اینکه فردی در دولت احمدی‌نژاد بوده خیلی مهم نیست، اما وابسته نبودن به انحراف و غیراصولگرایی برای ما خط قرمز است».

اصولگرایان از اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد، با عنوان «جریان انحرافی» نام می برند.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، نیز تلاش‌های آیت‌الله مهدوی کنی، دبیرکل وقت جامعه روحانیت مبارز، برای معرفی کاندیدای واحد اصولگرایان، به نتیجه نرسید.

«اصلاح‌طلبان از تفرقه دوری کنند»

همزمان با تلاش‌های اصولگرایان برای شرکت در انتخابات مجلس اصلاح‌طلبان نیز از برنامه‌ریزی برای شرکت در این انتخابات خبر داده‌اند.

درهمین حال عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور در دولت محمد خاتمی، روز پنج‌شنبه با اشاره به «اتحاد» اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ گفت که پیروزی در انتخابات مجلس «مکمل» این پیروزی و «آینده خوب» کشور است.

وی از کاندیداهای اصلاح‌طلب در انتخابات پیش روی مجلس خواست، روی یک نفر در حوزه انتخابیه خود «اجماع داشته و از تفرقه دوری کنند».

پیشتر در اواخر آبان ماه، محمدرضا خاتمی، دبیرکل سابق حزب جبهه مشارکت و فیض‌الله عرب سرخی، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، اعلام کرده بودند که هماهنگی گروه‌های اصلاح طلب برای شرکت در رقابت‌های انتخابات مجلس با «محوریت» محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران، انجام خواهد شد.

رسانه‌های ایران همچنین در اواسط آبان ماه خبر داده بودند که محمدرضا عارف، معاون اول محمد خاتمی در دوران ریاست جمهوری، به عنوان رئیس «شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان» انتخاب شده است.

تشکیل این شورا درحالی است که پیش از این شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، برای هماهنگی گروه‌های اصلاح‌طلب وجود داشت.

درهمین حال مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردمسالاری، روز پنج‌شنبه گفت: «لیست ما در قالب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است، این شورا فعلاً با شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی می‌کنند».

وی اضافه کرد: «ما گفتیم که همه کرسی‌های مجلس را می‌خواهیم و حتماً دنبال گرفتن ۲۰۰ کرسی مجلس هستیم».

علاوه بر اصلاح‌طلبان برخی از دیگر احزاب حامی حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، نیز از برنامه خود برای شرکت در انتخابات مجلس خبر داده‌اند.

از جمله به تازگی غلامعلی دهقان، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه، گفته بود که این حزب در ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان حضور ندارد اما در معرفی «مصادیق» با آنها «تعامل» خواهد داشت.

وی گفته بود: «بنا به تعریفی که از اعتدال داریم، امروز بخشی از اصولگرایان نیز شامل معتدلین می‌شوند».

پیش از این نیز گزارش‌هایی درباره احتمال ائتلاف اصلاح طلبان با برخی از اصولگرایان منتشر شده اما مرتضی مبلغ، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و معاون سیاسی وزیر کشور در دولت محمد خاتمی، روز چهارشنبه تاکید کرده بود که «ائتلاف با اصولگرایان نه مفید است نه شدنی».

وی درعین حال گفته بود که بعید نیست اصلاح‌طلبان برخی از اصولگرایان از جمله علی مطهری نماینده تهران، را در فهرست خود قرار دهند.

در انتخابات مجلس نهم نام علی مطهری در فهرست اصولگرایان قرار نگرفت و او به همراه تعدادی دیگر از کاندیداها با فهرست «صدای ملت» در این انتخابات شرکت کرد.

XS
SM
MD
LG