لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۵

وحید دستجردی نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ را تکذیب کرد


مرضیه وحید دستجردی، وزیر پیشین بهداشت و درمان ایران، که در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌هایی در مورد حمایت اصولگرایان از نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری آینده مطرح شده، نامزدی خود در انتخابات را تکذیب کرده است.

در گزارش‌هایی که روز جمعه از سخنان خانم دستجردی در «اولین ‌مجمع عمومی زنان جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» منتشر شده، به نقل از خانم دستجردی آمده است که «اینکه نام بنده را علم می‌کنند دروغ محض است؛ هیئت مؤسس و ۱۵ نفری که به این جبهه می‌پیوندند، هیچکدام نباید کاندیدا شوند و هیچ نفعی ندارند و در نهایت با رهبری مجمع عمومی به کاندیدای واحد و قابل قبول می‌رسند».

مرضیه وحید دستجردی که در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد به وزارت بهداشت و درمان و امور پزشکی رسید، تنها زنی است که در نزدیک به چهار دهه عمر جمهوری اسلامی، توانسته است رأی اعتماد مجلس را به وزارت خود جلب کند، و چند نامزد دیگری محمود احمدی‌نژاد برای پست‌های وزراتی موفق به کسب رأی اعتماد نشدند.

خانم دستجردی البته در در ماه ۹۱ در اواخر دولت دوم محمود احمدی‌نژاد از کار برکنار شد، و اما اخیراً تشکیل جبهه جدیدی در میان اصولگریان که او عضو هیئت مؤسس و سخنگوی آن است، این گمانه‌زنی را مطرح کرده که اصولگرایان ممکن است در انتخابات آتی و برای غلبه بر حسن روحانی، رئیس‌جمهور کنونی، او را به عنوان نخستین نامزد زن خود برای پست ریاست جمهوری معرفی کنند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی، در تشریح شرایط عمومی نامزدان ریاست جمهوری از جمله تصریح می‌کند که رئیس‌جمهور باید از میان «رجال سیاسی» انتخاب شود، اما در طول نزدیک به چهار دهه عمر جمهوری اسلامی، همواره در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این بحث بوده که آیا عبارت «رجل سیاسی» تنها بر مردان اطلاق می‌شود یا اینکه این عبارت به معنی «شخصیت سیاسی» است و می‌تواند در برگیرنده زنان فعال در عرصه‌های سیاسی و اجرایی هم باشد.

در مورد تصدی پست‌های اجرایی عالی توسط زنان پیشتر مخالفت‌هایی علنی از سوی برخی روحانیان ارشد و مراجع تقلید محافظه‌کار عنوان شده، و حتی معرفی مرضیه وحید دستجردی به عنوان وزیر بهداشت هم موجی از مخالفت‌ها را در میان مراجع سنتی به دنبال داشت.

شورای نگهبان تا کنون از تأیید صلاحیت زنان برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری خودداری کرده، اما اخیراً سخنگوی این شورا گفته است که نام‌نویسی زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری مانعی ندارد و پس از نام‌نویسی، شورای نگهبان بررسی‌های لازم را انجام داده و نتیجه را اعلام خواهد کرد.

از آنجا که شورای نگهبان همواره از ابراز علنی دلایل عدم احراز صلاحیت نامزدها خودداری می‌کند، مشخص نیست، دلیل رد صلاحیت زنانی که تا کنون برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده‌اند، تفسیر این شورا از «رجل سیاسی» است یا این شورا دلایل دیگری را برای عدم احراز صلاحیت آنها مد نظر داشته است.

با این حال اخیراً نجات‌الله ابراهیمیان، یک عضو حقوقدان شورای نگهبان، پیشنهاد کرده بود که مجلس در طرحی تفسیر خود از «رجل سیاسی» و دربرگیرندگی آن برای زنان را عنوان کند، تا شورای نگهبان ناچار شود نظر رسمی خود را در تفسیر این عبارت اعلام کند.

«جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی»، که خانم وحید دستجردی سخنگوی آن است، تشکل جدیدی در میان نیروهای اصولگراست که اخیراً حول محور چهره‌هایی مانند محمدحسین رحیمیان، مهدی چمران، یحیی آل‌اسحاق، علیرضا مرندی و حمیدرضا حاجی بابایی تشکیل شده است.

گرچه برخی چهره‌های نزدیک به سعید جلیلی در این تشکل جدید حضور دارند، اما خود آقای جلیلی حاضر به عضویت در آن نشده، و خانم دستجردی در سخنان روز جمعه خود، دلیل این موضوع را «سوءتفاهمی» عنوان کرده که «در حال رفع شدن است».

از سعید جلیلی هم به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی برای انتخابات ریاست جمهوری سال آیده یاد می‌شود، گرچه به تازگی حسین سبحانی‌یا، چهره اصولگرای عضو «جبهه پیروان خط امام و رهبری» در گفت‌وگو با خبرآنلاین پیش‌بینی کرده بود که در صورت نامزدی آقای جلیلی در انتخابات، رأی حسن روحانی بیشتر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG