لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۲

مدیرکل بحران تهران: زلزله ۳.۹ ریشتری دماوند تهدیدی برای تهران نبود


مدیرکل بحران استان تهران می‌گوید، کانون زمین‌لرزه ۳.۹ ریشتری که شامگاه شنبه در شهرستان دماوند احساس شده، فاصله‌ای ۶۰ کیلومتری با پایتخت داشته و تهدیدی برای تهران محسوب نمی‌شود.

حوالی ساعت ۱۹:۴۵ شنبه اول آبان، زمین‌لرزه‌ای ۳.۹ ریشتری شهرستان دماوند در شرق استان تهران را لرزاند و گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از مدیرکل بحران استان تهران حاکی است که این زلزله خسارات جانی و مالی به همراه نداشته است.

هادی رحمتی همچنین به خبرگزاری ایسنا گفته است که این زمین‌لرزه در عمق ۱۱ کیلومتری زمین رخ داده و هنگام وقوع آن ساکنان دماوند متوجه لرزش شده‌اند.

او در عین حال گفته است که دستگاه‌های امدادی و خدماتی در شرق استان تهران، از جمله هلال احمر، شهرداری و سازمان‌های آب و برق، در «آماده‌باش نسبی» به سر می‌برند.

به گفته مدیرکل بحران استان تهران، در حال حاضر وضعیت در شهرستان دماوند عادی است و مشکلی گزارش نشده است.

آقای رحمتی همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد احتمال وقوع زلزله در تهران پس از این زمین‌لرزه گفته است که فاصله کانون این زمین‌لرزه تا پایتخت بیش از ۶۰ کیلومتر است، و این زمین‌لرزه هیچ ربطی به تهران نداشته است.

او تأکید کرده که نمی‌توان گفت که زمین‌لرزه دماوند می‌تواند خطری برای تهران باشد یا موجب فعال‌شدن گسل‌های تهران شود.

گسل شمال تهران در منطقه تجریش، گسل‌های شمال و جنوب شهرری و همچنین گسل کهریزک در جنوب تهران، مهم‌ترین و اصلی‌ترین گسل‌های محدوده تهران محسوب می‌شوند اما به گفته کارشناسان، در برآورد خطر زمین‌لرزه‌های احتمالی، تا کنون «نقش گسل‌های داخل شهر کمتر مورد توجه قرار گرفته است».

در مورد تهران، کارشناسان در مورد جمعیت ساکن در بافت‌های فرسوده نیز هشدار داده‌اند چرا که به گفته آنها یک زلزله ۶ ریشتری می‌تواند ساختمان‌های مسکونی بافت فرسوده تهران را ویران کند.

حدود یک و نیم میلیون نفر از جمعیت تهران در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG