لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۱

موگرینی نگرانی از افزایش تنش‌ها را با ایران و عربستان در میان گذاشت


فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف و عادل الجبیر، وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی، نگرانی این اتحادیه از افزایس تنش در خاورمیانه و به خطر افتادن تلاش‌های صلح سوریه را با آنها در میان گذاشت.

خانم موگرینی، روز یکشنبه ۱۳ دی، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در تماس تلفنی صبح یکشنبه خود با محمدجواد ظریف، به تهران هشدار داده که تجدید تنش میان ایران و عربستان سعودی، به تخریب تلاش‌ها برای دستیابی به راه حل سیاسی بحران سوریه می‌انجامد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که او و آقای ظریف بر این موضوع توافق داشته‌اند که همه طرف‌های نباید از هیچ تلاشی برای کنترل شرایط و احتراز از افزایش تنش‌های فرقه‌ای دریغ کنند.

خانم موگرینی افزوده است که در این تماس تلفنی از حمله معترضان به سفارت عربستان سعودی در تهران، و اقدامات اتخاد شده از سوی مسئولان ایران برای کاهش تنش و حفاظت از دیپلمات‌های سعودی با خبر شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین بعد از ظهر یکشنبه تلفنی با وزیر خارجه عربستان سعودی گفت‌وگو کرد و مخالفت اتحادیه اروپا با مجازات اعدام و نگرانی این اتحادیه از خطر افزایش خشونت‌های فرقه‌ای را با او در میان گذاشت.

اتحادیه اروپا روز شنبه نیز در بیانیه‌ای با انتقاد از «مجازات مرگ و اعدام گروهی» در عربستان سعودی، نسبت به تبعات خطرناک اعدام شیخ نمر، روحانی سرشناس شیعه هشدار داده بود.

ایالات متحده ایران و عربستان را به خویشتن‌داری فراخواند

اما ایالات متحده نیز روز یکشنبه از زبان یک سخنگوی وزارت خارجه، ایران و عربستان را به احتراز از افزایش تنش میان شیعه و سنی در منطقه فراخواند.

الیزابت ترودو، در گفت‌وگو با خبرنگاران حمله به اماکن دیپلماتیک را به شدت محکوم کرد و خواستار حفاظت ایران از سفارت عربستان سعودی شد.

او همچنین از ایران و عربستان خواست که از هر حرکتی که بتواند به افزایش تنش منجر شود، خودداری کنند.

آمریکا پیشتر در مورد تأثیر اعدام شیخ نمر بر تنش‌های مذهبی در منطقه ابراز نگرانی کرده بود.

احضار سفیر ایران در امارات متحده

اما روز یکشنبه در تحولی دیگر در ارتباط با حمله به سفارت عربستان در تهران، وزارت خارجه امارات متحده عربی سفیر ایران در ابوظبی را فراخواند و به «دخالت ایران در حاکمیت سعودی و تجاوز به مقرهای دیپلماتیک در تهران و مشهد» اعتراض کرد.

در همین روز دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس حمله به اماکن دیپلماتیک را محکوم کرد و آن را اقدامی «وحشیانه» خواند.

حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران، در بیانیه دبیرکل اتحادیه عرب نیز به «شدیدترین شکل ممکن» محکوم شده است.

ادامه موضع‌گیری‌ها در مورد اعدام شیخ نمر

اما در عراق آیت‌الله علی سیستانی، از مرجع تقلید نجف، در بیانیه با ابزار تأسف از اعدام شیخ نمر، او را «شهیدی» خواند که «خون او ناعادلانه و تجاوزکارانه بر زمین ریخته است».

در لبنان، حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله در یک سخنرانی تلوزیونی، اعدام شیخ نمر را به شدت محکوم کرد و از او به عنوان «مجاهد و شهیدی» یاد کرد که «تنها به انتقاد از خاندان حاکم آل سعود کشته شد».

او همچنین گفت که اعدام‌کنندگان شیخ نمر، مرتکب «جنایتی جدی» شده‌اند که نمی‌تواند از آن به آسانی گذشت.

اما همزمان با تلاش ایران برای کنترل اعتراض‌ها در شهرهای تهران و مشهد، در بحرین هم پلیس این کشور با استفاده از تفنگ ساچمه‌ای و آب‌پاش سعی در متفرق کردن معترضان داشتند.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که روز یکشنبه صدها معترض بحرینی در جزیره ستره، و صدها تن دیگر در منطقه الدیه در غرب منامه دست به اعتراض زده‌اند.

XS
SM
MD
LG