لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

بحران قطر؛ چهار کشور عربی آماده «گفت‌وگوی مشروط» با دوحه هستند


چهار کشور عرب که خرداد ماه امسال روابط خود را با قطر قطع کرده‌اند، روز یکشنبه اعلام کردند که آماده گفت‌وگو با قطر هستند مشروط بر اینکه قطر مایل به پذیرش خواسته‌هاشان باشد.

وزیران خارجه بحرین، عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی، روز یکشنبه در منامه پایتخت بحرین، برای تبادل نظر بر سر بحران قطر با یکدیگر دیدار داشتند.

در پایان این دیدار آن طور که رویترز گزارش کرده است، بیانیه مشترکی صادر شد که در آن بر لزوم پذریش خواسته‌های سیزده‌گانه و اصول شش‌گانه این چهار کشور از سوی قطر تأکید شده است.

وزیر خارجه بحرین در نشست مطبوعاتی مشترکی که پس از این دیدار برگزار شد، اعلام کرد که چهار کشور آماده گفت‌وگو با قطر هستند با این شرط که تمایلی صادقانه را به توقف تأمین مالی گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا، و نیز تعهد به عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، از خود نشان دهد.

بر پایه گفته‌های وزیر خارجه بحرین، پاسخ به خواسته‌های سیزده‌گانه چهار کشور عربی از دیگر شرط‌هایی است که این کشورها برای گفت‌وگو با قطر در نظر دارند.

بسته خواسته‌های سیزده‌گانه چهار کشور عربی از قطر، از جمله شامل تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره، کاهش روابط با ایران و بستن امکان مرتبط با ایران در این کشور، تعطیلی فوری پایگاه نظامی ترکیه در قطر، و نیز قطع رابطه و توقف تأمین مالی گروه‌های تروریستی و گروه‌های غیرقانونی در دیگر کشورها، و همچنین تحویل برخی از «چهره‌های تروریستی» است.

علاوه بر این خواسته‌ها، چهار کشور عربی همچنین از قطر خواسته‌اند که خود را با اصول شش‌گانه مد نظر آنها در مقابله با تروریسم نیز تطابق دهد.

تعهد به مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی در همه اشکال آن، تعلیق همه فعالیت‌های تحریک‌آمیز، انطباق کامل با موافقت‌نامه ۲۰۱۳ ریاض و متمم آن در سال ۲۰۱۴، تبعیت از دستاوردهای نشست کشورهای عربی-اسلامی و دونالد ترامپ در ریاض در بهار امسال، خودداری از دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، و مواجهه با همه اشکال تروریسم و افراط‌گرایی به عنوان تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی، این اصول شش‌گانه را تشکیل می‌دهند.

قطر پیشتر اتهام‌های چهار کشور عربی در مورد حمایت و تأمین مالی گروه‌های تروریستی را رد کرده و گفته است که خواسته‌های این کشورها برای قطر قابل پذیرش نیست.

در این زمینه روز یکشنبه وزیر خارجه عربستان سعودی در کنفرانس مطبوعاتی منامه گفت که به نظر نمی‌رسد قطر در برآوردن خواسته‌های کشورهای عربی جدی باشد.

عادل الجبیر تأکید کرد که اگر قطر جدی باشد، ما آماده گفت‌وگو با قطر برای اجرای خواسته‌ها و اصول خود هستیم، اما اکنون روشن است که چنین نیست.

رویترز گزارش کرده که پیشتر از دیدار روز یکشنبه وزیران خارجه چهار کشور عربی، روزنامه الحیات در گزارشی با استناد به گفته‌های یک منبع آگاه و بدون ذکر نام او، مدعی شده بود که انتظار می‌رود در این دیدار تحریم‌های اقتصادی جدیدی علیه قطر در نظر گرفته شود.

با این حال در بیانیه مشترکی که پس از این دیدار منتشر شد، اثری از تحریم‌های جدید اقتصادی به چشم نمی‌خورد.

از زمان قطع رابطه چهار کشور عربی با قطر، عربستان سعودی با عنوان تنها کشوری که با قطر مرز زمینی دارد، مرزهای خود را به روی این کشور بسته است و هر چهار کشور ارتباط هوایی و دریایی خود با قطر را قطع کرده‌اند.

این کشورها همچنین به تازگی ۱۸ شخص حقیق و حقوقی مرتبط با قطر را به فهرست گروه‌های تروریستی خود افزوده‌اند.

XS
SM
MD
LG