لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

روزنامه قانون با حکم دادگاه کیفری رفع توقیف شد


شعبه شش دادگاه کیفری تهران، در نامه‌ای خطاب به هیئت نظارت بر مطبوعات، از صدور قرار رفع توقیف روزنامه قانون خبر داده است. روزنامه قانون در آخرین روز از خرداد ۹۵ توقیف شده بود و ۱۲۳ روز از توقیف آن می‌گذرد.

توقیف روزنامه قانون، در ۳۱ خرداد سال جاری و با شکایت سازمان اطلاعات سپاه و معاونت حقوقی و امور مجلس این نهاد نظامی-امنیتی صورت گرفت و در آن زمان این روزنامه به «افترا و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» متهم شد.

اما اکنون به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، شعبه شش دادگاه کیفری یک تهران، در نامه‌ای به رئیس هیئت نظارت بر مطبوعات اعلام کرده که «در اجرای ماده ۴۴ قانون مطبوعات» از این روزنامه رفع توقیف شده و «فعالیت مجدد آن از نظر این دادگاه بلامانع است».

ماده ۴۴ قانون مطبوعات دایر بر این است که «هرگاه حکم دادگاه مبنی بر برائت یا محکومیتی باشد که مستلزم سلب حقوق اجتماعی نباشد، از نشریه در صورتی که قبلاً توقیف شده باشد، ‌بی‌درنگ رفع توقیف خواهد شد و انتشار مجدد آن بلامانع می‌باشد».

سایت خبری روزنامه قانون نیز با اعلام این خبر، نوشته است که «با توجه به رفع توقیف این روزنامه، تاریخ انتشار مجدد آن متعاقباً از سوی این رسانه اعلام می‌شود».

روزنامه قانون که از ۱۷ مرداد سال ۹۰، همزمان با روز خبرنگار فعالیت رسانه‌ای خود را آغاز کرد، در طول سال‌های فعالیت خود یک بار دیگر هم برای مدتی در توقیف به سر می‌برد.

این روزنامه در ۱۷ اردیبهشت ۹۳ به علت انتشار خبری با عنوان «آزادی سردار رویانیان»، با دستور دادستانی توقیف شد، اما مدتی بعد انتشار خود را از سر گرفت.

محمد رویانیان از مقام‌های سابق نیروی انتظامی است برای مدتی در دولت محمود احمدی‌نژاد، ریاست ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت را بر عهده داشت و در اردبیهشت ۹۳ گزارش‌هایی مبنی بر بازداشت او در ارتباط با «پرونده ستاد سوخت» منتشر شد.

در آن زمان گزارش‌های متناقضی در مورد بازداشت و آزادی این مسئول دولتی منتشر شد اما مقام‌های قضایی حاضر نشدند در این زمینه اظهار نظر کنند.

در سه سالی که از به قدرت رسیدن حسن روحانی می‌گذرد، تعدادی از نشریات مستقل و نزدیک به گروه‌های اصلاح‌طلب از جمله بهار، مردم امروز و آسمان توقیف شده‌اند و برخی از مطبوعات توقیف شده مانند نشریه زنان امروز پس از توقیف، فعالیت خود را دوباره از سر گرفته‌اند.

در اردوی نشریات اصولگرا نیز در سال‌های اخیر نشریات چون یالثارات و ۹ دی تجربه توقیف را در کارنامه خود دارند گرچه نشریه یالثارات بدون توجه به حکم توقیف و حتی لغو مجوز به انتشار خود ادامه داد و هفته‌نامه ۹ دی نیز با حکم قضایی رفع توقیف شد.

XS
SM
MD
LG