لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۲

شورای نگهبان: اطلاعات برخی داوطلبان از قبل جمع‌آوری شده است


سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید نمایندگان استانی این شورا، همواره رفتار کسانی را که «در معرض رقابت و انتخابات» هستند رصد می‌کنند و درباره برخی از داوطلبان «اطلاعاتی از قبل جمع‌آوری شده است».

نجات‌الله ابراهیمیان روز یکشنبه هفتم دی ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت که «شورای نگهبان از گذشته نمایندگانی در استان‌ها داشته است تا رفتارهای کسانی را که در معرض رقابت و انتخابات هستند، رصد کند».

سخنگوی شورای نگهبان افزوده است که رصد «افراد در معرض رقابت» روالی است که همیشه برقرار بوده است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داده که «در واقع چون در فرصت ۲۰ روزه نمی‌توانیم همه تحقیقات را انجام دهیم، در این مرحله اطلاعات برخی نامزدها جمع‌آوری شده، و کسانی که قبلاً نامزد بوده‌اند یا اعلام کرده‌اند که می‌خواهند در دوره از انتخابات شرکت کنند، رصد می‌شوند».

بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی در مجلس شورای اسلامی از روز شنبه ششم دی ماه در هیئت‌های اجرایی آغاز شده و بر اساس زمان‌بندی اعلام شده از سوی وزارت کشور، روند بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی ۱۴ دی ماه پایان می‌گیرد و با ابلاغ رد صلاحیت‌ها در ۱۵ دی ماه، رد صلاحیت‌شدگان تا ۱۹ دی فرصت خواهند داشت که در این مورد شکایت کنند.

پس از آن هیئت‌های نظارت استان‌ها که منصوب شورای نگهبان هستند، در فاصله ۲۰ تا ۲۶ دی به شکایات و بررسی صلاحیت‌ها رسیدگی می‌کنند و در نهایت در فرصت ۲۰ روزه بین ۲۷ دی تا ۱۶ بهمن، شورای نگهبان در مورد داوطلبان اظهار نظر قطعی خواهد کرد.

در این زمینه آقای ابراهیمیان گفته است که فعالیت هیئت‌های نظارت در چارچوب شورای نگهبان است و پس از اینکه تشخیص هیئت‌های اجرایی مورد اعتراض قرار گرفت، عملاً کار شبکه نظارتی شورای نگهبان از طریق هیئت‌های نظارت آغاز می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان گفته است که از آنجا که «در این دوره تعداد داوطلبانی که برای اولین بار وارد انتخابات شده‌اند، خیلی زیاد است، بنابراین قطعاً نسبت بررسی‌هایی که کرده‌ایم، به نسب کل بررسی‌ها زیاد نیست».

او افزوده است که در این زمینه اطلاعاتی «از قبل» درباره برخی داوطلبان جمع شده و می‌تواند کمک کند.

آقای ابراهیمیان روز یکشنبه در گفت‌وگوی دیگری با خبرگزاری تسنیم گفته بود که «هرگونه اظهارنظر و عملی» درباره اعتراض‌ها به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸، «ملاک عمل» این شورا در بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات پیش رو است.

او اضافه کرده بود که «رفتار و گفتار داوطلبان باید... مصداق مشارکت و همراهی با اقدامات خلاف قانون.. در سال ۸۸ تلقی نشود، اما ما در هر مورد باید پرونده را مورد بررسی قرار دهیم».

بر اساس اعلام وزارت کشور ۱۲ هزار و ۱۲۳ نفر برای نامزدی در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده‌اند که این تعداد در تاریخ انتخابات مجلس شورای اسلامی بی‌سابقه است.

اما در حالی که مقام‌های وزارت کشور از افزایش کاندیداهای انتخابات استقبال کرده‌اند، محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری و احمد جنتی دبیر شورای نگهبان افزایش ثبت‌نام‌ها را موجب «تأسف» و «نگرانی» خوانده‌اند.

میزان ثبت‌نام‌ها در این دوره از انتخابات مجلس در حالی رکوردشکن شده، که در انتخابات مجلس هشتم ۴۰ درصد از نامزدها، و در انتخابات مجلس نهم، ۴۵ درصد از آنها رد صلاحیت شدند.

XS
SM
MD
LG