لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

رفسنجانی: مردم نگذاشتند شیوه نادرست گذشته ادامه یابد


اکبر هاشمی رفسنجانی
اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران نتیجه انتخابات هفتم اسفند را جلوگیری از ادامه «شیوه نادرست» سال‌های پیش از ریاست جمهوری حسن روحانی دانست که به گفته او «نتیجه آن به هدر رفتن درآمدهای کشور و ظهور اختلاس‌ها و فسادهای اداری بود».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، اکبر هاشمی رفسنجانی روز دوشنبه ۱۷ اسفند، گفت که تصمیم مردم ایران در سال ۹۲ برای جلوگیری «از انحراف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی در مدیریت اجرایی کشور، نمونه‌ای از تأثیرگذاری تصمیم افکار عمومی است».

وی اضافه کرد: «در شرایطی که خیلی‌ها نا‌امید بودند، مردم با فریاد سکوت رأی، اعتدال را برگزیدند و آن شیوه را در انتخابات اخیر ۷ اسفند ادامه دادند و نگذاشتند شیوه نادرست آن سال‌ها ادامه یابد که نتیجه آن به هدر رفتن درآمدهای کشور و ظهور اختلاس‌ها و فسادهای اداری بود».

آقای هاشمی رفسنجانی پیش از این نیز با اشاره به نتایج انتخابات هفتم اسفند در پیامی توئیتری نوشته بود که «هیچ‌کسی یارای مقاومت در برابر خواست اکثریت مردم را ندارد، هر کسی را مردم نخواهند باید کنار برود».

اشاره آقای هاشمی رفسنجانی درباره «اختلاس‌ها و فسادهای اداری» می‌تواند دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران بار‌ها از به گفته او «فساد» در دولت گذشته انتقاد کرده و گفته است که «فقط گاهی قطعاتی از کوه یخ غرق در دریای فساد‌ها» در آن دولت گفته می‌شود.

درانتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان تهران ۱۵ تن از فهرست ۱۶ نفره مورد حمایت آقای هاشمی رفسنجانی به مجلس خبرگان راه یافته‌اند. البته هشت تن از این ۱۶ نفر در دو فهرست روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم قرار دارند.

از سوی دیگر در حالی که اصولگرایان خود را پیروز انتخابات مجلس می‌خوانند، حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، روز جمعه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا گفته است که از میان ۲۱۸ نامزدی که در مرحله اول به مجلس راه یافته‌اند، ۱۲۴ نفر یعنی ۵۷ درصد، از ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت هستند، و ۷۱ کرسی در اختیار اصولگرایان است.

یک روز پیش از گفته‌های آقای هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران گفته بود که که مردم در انتخابات «پاسخ بداخلاقی‌ها را دادند و گفتند تهمت و افترا نتیجه معکوس می‌دهد».

وی تأکید کرده بود که «مردم تهران با هوشمندی کار را یکسره کردند و نگذاشتند انتخابات به دور دوم برسد».

این سخنان آقای روحانی واکنش برخی رسانه‌های اصولگرا و نمایندگان مجلس را به دنبال داشت.

از جمله به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد اسماعیل سعیدی، نماینده تبریز در مجلس، روز دوشنبه گفت که «از آقای روحانی انتظار نبود، تنها از رأی مردم تهران تشکر کند؛ همانطور که رأی تهرانی‌ها محترم است رأی مردم مشهد و تبریز هم باید محترم باشد».

شرایط برای «اصلاح» قانون اساسی «مهیا نیست»

آقای هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤالی درباره بازنگری در قانون اساسی گفت: «شاید همین الان بعضی از اصول قانون اساسی با توجه به تجربه‌ها، نیاز به اصلاح داشته باشند، اما شرایط برای این کار کاملاً مهیا نیست».

او در این زمینه به تجربه بازنگری قانونی اساسی در دوران آیت‌الله خمینی، ۱۰ سال پس از تدوین و تصویب اولیه آن، اشاره کرده است.

آیت‌الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی، در چهارم اردیبهشت ۶۸، چهل روز قبل از مرگش، در نامه‌ای خطاب به علی خامنه‌ای، رئیس‌جمهور وقت، دستور بازنگری قانون اساسی را صادر کرد.

قانون اساسی بازنگری شده نهایتاً در ششم مرداد ۶۸ به همه پرسی گذاشته شد و به تصویب رسید.

بر اساس اصل ۱۷۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی، بازنگری در این قانون با حکم رهبر جمهوری اسلامی به رئیس‌جمهور و البته پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، صورت می‌گیرد و شورای بازنگری علاوه بر رؤسای سه قوه، اعضای شورای نگهبان، اعضای مجمع تشخیص مصلحت، چندین عضو انتخابی توسط رهبر، مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، سه فرد دانشگاهی، و نمایندگانی از دولت و قوه قضائیه را شامل می‌شود.

این قانون پس از بازنگری باید به تأیید و امضای رهبر ایران و نیز همه‌پرسی گذاشته شود.

XS
SM
MD
LG