لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۶

«دو قصور پزشکی و یک قصور انتظامی» در پروند پزشکی عباس کیارستمی


رئیس دادگاه بدوی سازمان نظام پزشکی پس از تشکیل «جلسه نهایی» رسیدگی به پرونده پزشکی عباس کیارستمی اعلام کرد که پزشک معالج این کارگردان ایرانی «دو قصور پزشکی و یک قصور انتظامی» داشته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران «جلسه نهایی» رسیدگی به پرونده پزشکی عباس کیارستمی روز یکشنبه ۲۸ شهریور، در دادگاه بدوی سازمان نظام پزشکی برگزار شد.

ایرج خسرونیا، رئیس هیئت بدوی انتظامی نظام پزشکی تهران، پس از این جلسه گفت که احتمالاً روز یکشنبه حکم اولیه این پرونده صادر می‌شود و در صورتی که تا پنج روز به آن اعتراض نشود، این حکم اعلام خواهد شد، اما احتمالاً به آن اعتراض می‌شود و پرونده به هیئت تجدید نظر می‌رود.

به گفته آقای خسرونیا، در این پرونده سه «قصور» مشخص شده است که دو «قصور» آن مربوط به مسافرت پزشک و تکمیل نکردن پرونده آقای کیارستمی و «قصور» دیگر قصور درمانی است.

در این زمینه خبرگزاری فارس به نقل از آقای خسرونیا اعلام کرد که پزشک معالج عباس کیارستمی «دو قصور پزشکی و یک قصور انتظامی» داشته است.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس هیئت بدوی نظام پزشکی گفت که بر اساس کیفر خواست این پرونده، در عمل جراحی دوم آقای کیارستمی «تأخیر رخ داده» است.

عباس کیارستمی، کارگردان سرشناس سینمای ایران در جهان، دوشنبه ۱۴ تیرماه و در حالی که برای ادامه معالجه خود از ایران به فرانسه رفته بود، در پاریس درگذشت.

محسن تدین‌فر، رئیس بیمارستان جم، روز سه‌شنبه پنجم مرداد اعلام کرده بود احمد میر، که از او به عنوان پزشک اصلی آقای کیارستمی در بیمارستان جم نام برده می‌شود، «به علت مسافرت» در عمل جراحی کیسه صفرای او حضور نداشته است.

در همان روز بهمن کیارستمی در واکنش به این سخنان گفته بود که جراح پدرش نه در عمل جراحی کیسه صفرا و نه جراحی «چهارم» او حضور نداشته و همچنین «هیچ متخصص عفونی» در روند درمان او شرکت نداشته است.

در همین حال عادل مقدسی، وکیل خانواده کیارستمی گفت که «از نظر ما هم قصور و هم تقصیر از جانب پزشکان معالج وجود داشته است».

او اضافه کرد: «سؤال اصلی ما این است که چرا یک عمل جراحی پولیپ روده که یک عمل ساده بود به چهار عمل تبدیل شده و اینکه چه کسی اجازه رفتن کیارستمی از ایران را صادر کرده است».

در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس، پزشک آقای کیارستمی در جلسه نهایی رسیدگی به این پرونده گفت که در مورد مسافرتش به صورت شفاهی از مرحوم کیارستمی «اجازه» گرفته است.

او ادامه داد: «دنده‌های همسرم از سه نقطه شکسته بود مجبور شدم بیشتر بمانم و گرنه زودتر برگشته بودم».

مرگ جنجال برانگیز عباس کیارستمی کارگردان برجسته ایرانی موضوع «خطای پزشکی» را در جامعه ایران بر سر زبان‌ها انداخته و کمپینی نیز با این عنوان در فیس‌بوک ایجاد شده بود که بازتاب‌های زیادی داشته است.

در اوائل مرداد ماه خبرگزاری ایسنا در گزارشی یادآوری کرد که بر اساس آمار‌های سازمان پزشکی قانونی، میزان محکومیت پزشکان از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ رو به افزایش بوده است.

XS
SM
MD
LG